tisdag 6 november 2012

Stockholm C

Stockholms Centralstation invigdes den 18 juli 1871. Bilden nedan är från 1890.



1904 var det fortfarande ganska lugnt utanför Stockholms Central. En hästdragen spårvagn passerar.


Vykort från slutet av 60-talet. Nu är det betydligt mer trafik med bilar och bussar. Bl.a. ser vi Renault 16, Ford 17M, VW och Volvo Duett.


Ett vykort från 70-talet med Volvo 145, Saab 99, VW och vad jag tror, en Dodge skåpbil .


Stora om- och tillbyggnader har skett på 1920-talet och 1950-talet. Bilden nedan är från 1957 när bygget av gångtunneln till 
T-centralen pågick. Just nu 2012 pågår också en omfattande ombyggnad tillsammans med bygget av den nya Citybanan.



Ett vykort från 1930-talet.



En bild jag tog den 30 september 2012 med samma vy som ovanstående kort. Dricksvattenfontänen med jordgloben och ljusarmaturerna i taket finns kvar än idag medan resgodskiosken (med klockan på taket) där man polletterade bagage är borta. Klockan är bevarad och finns nu vid Tomteboda postterminal.



Det fanns en tid för inte så länge sedan då man kunde pollettera sitt bagage och slapp att släpa med sig det på tåget. Det gick till och med att pollettera till utlandet. Denna verksamhet var länge olönsam och år 2000 sålde SJ resgodshanteringen till ett företag som hette "Expressgods Dag och Natt". De höjde priset rejält och körde det mesta på lastbil. Idag finns ingen annan möjlighet än att själv bära med sig sina väskor. 
Pollettering kommer av ordet "Pollett" som var en äldre benämning på kvittot den resande fick vid inlämningen.
Bild: Stockholmskällan  Foto: Lennart af Petersens

På 1930-talet transporterades sedan resgodset ut till tågen på Stockholms Central med en sådan här 3-hjulig eltraktor. Miljöanpassat redan då!
Bild: historiskt.nu

Centralen 1933.



Kö på Centralen 1946.


Centralens restaurang.


Nattskiftet städar stationen 1948. Till vänster syns 1 klassväntrummet, det som idag motsvaras av SJ:s Lounge för resenärer med 1 klassbiljett.


Kö i stora hallen 1950.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Längst bort i bild ser man luckan med "Kungl. Post" där man kunde göra sina postärenden, bl.a. insättningar och uttag i Postsparbanken. Året är 1955.


Året är 1955 och köerna var långa.


Restaurangen 1955


Biljettluckorna på Stockholms Central. Den stora maskinen till höger i bild är en biljettmaskin där man ställde in biljettyp och till vilken station biljetten skulle gälla. Därefter lade man in ett biljettämne och fick så fram en biljett.
Foto: Karl Heinz Hernried

Biljetten kunde se ut så här. En sk Edmondsonsk biljett efter uppfinnaren Tomas Edmondson. Detta biljettsystem togs i bruk i Storbritannien redan 1842. Kommer ni kanske ihåg den lilla hårda pappbiten?


För att få beträda perrongerna krävdes giltig färdbiljett. Ville man kanske vinka av någon så blev det till att lösa särskild perrongbiljett. Detta system fanns vad jag vet, i alla fall på Stockholm C och Malmö C. Här kontrolleras på Stockholm C att giltig biljett finns.


På Stockholms Central fanns denna eleganta barservering. Den drevs av SJ:s dotterbolag TR (Trafik Restauranger) Bilden från 1961.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Det var även TR som skötte serveringen ombord på tågen. Här lastas ett tåg på Stockholms Central någon gång på 1940-talet.



Här står SJ:s generaldirektör Lars Peterson i Stora hallen 1975. Peterson började sin karriär på SJ redan 1942 och blev 1955 ombudsman för Socialdemokraterna. Han arbetade från 1961 till 1969 inom socialdepartementet och kommunikationsdepartementet. 1969 utsågs han till generaldirektör på SJ, en tjänst som han hade fram till 1978 då han efterträddes av Bengt Furbäck. 1978 blev Peterson istället generaldirektör på Trafiksäkerhetsverket där han blev kvar till 1984. Lars Peterson blev kanske mest känd för att vara en torr byråkrat och för att ha varit den generaldirektör på SJ som lade ned flest järnvägar i Sverige. Han föddes 1924 och lämnade jordelivet 2009.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar