torsdag 15 november 2012

Paravaner, ASJ och Saab Sonett

ASJ, AB Svenska Järnvägsverkstäderna grundades 1907 i Linköping. Man hade också produktionsanläggningar i Arlöv och Falun. Företaget tillverkade främst järnvägsfordon och flygplan men även värmeväxlare, värmepannor och busskarosser. 
ASJ:s Aeroplanavdelning (ASJA) blev senare en del av Svenska Aeroplan AB, Saab. 

Under kriget var paravaner till den svenska marinen en stor produkt hos ASJ. Och vad är då paravaner? Jo, en form av minröjare.
Paravaner m/31
Jag blev själv tvungen att slå upp ordet och så här skriver Wikipedia:
Äldre flytminor röjs med hjälp av så kallade minsvep. Det går till så att ett minröjningsfartyg släpar vajrar efter sig. Vajrarna är vanligen formade som ett Y som hålls ut på sidorna om fartyget med paravaner. Tekniken går ut på att vajern ska skära av flytminans ankarkätting eller ankarvajer. För att få vajern att skära är den ena av kardelerna spunnen åt motsatt håll än övriga. När ankarkättingen skurits av flyter minan upp, och sedan förstörs den genom att sprängas.

På bilderna ser vi också ett antal bussar under byggnation. På den tiden bestod karossstommen av trä som sedan kläddes med plåt.




ASJ byggde också bilar. F.o.m.1966 tillverkade Saab modellen Sonett i Arlöv. 

Sonetter för USA-marknaden.




Saab Sonett III.

Saab Sonett III i Arlövfabriken.




En av mina drömbilar har alltid varit en av de första sonetterna med tvåtaktsmotorn. Idag mycket svåra att hitta och tyvärr väldigt dyra.



2 kommentarer:

  1. Var bredd på det företagets produkter!

    SvaraRadera
  2. Karosserna gjordes på Kalmar verkstad KVAB, riktigt snygga bilar det där

    SvaraRadera