måndag 3 september 2012

Töcksfors och Västra Fågelviks kyrka

På vår semesterresa har vi nu lämnat Norge. På vandrarhemmet i Töcksfors hittade jag några gamla vykort som jag naturligtvis inte kunde motstå.
Töcksfors Centrum. 70-talet kanske?

Töcksfors som det såg ut på 30-talet. Samma vy som på kortet ovan.

När jag såg kortet på Västra Fågelviks kyrka tänkte jag att vykortsfotografen kanske inte hade sin bästa dag när bilden togs... 
På vägen till bilkyrkogården i Töcksfors passerade vi kyrkan och det visade sig att fotografen inte hade haft det så lätt med motivet. Nu var det ännu mer växtlighet framför kyrkan...


Denna kyrka ligger fantastiskt vackert ute på en udde i sjön Foxen. Min dotter sa spontant "Ska jag gifta mig, så ska det vara i denna kyrka!"
Kyrkan uppfördes 1856-1859 efter ritningar av arkitekten Albert Törnqvist på Överintendentsämbetet och är byggd i nyklassicistisk stil.

4 kommentarer:

  1. Kan vi få se bilskroten också. Det var ett av målen denna sommar och jag var i området men det blev inte av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha tålamod Tony. Det kommer!

      Radera
  2. Kyrkan är fin men annars är det inte så mycket mer med Töcksfors längre. Mest bara fjolliga köpcentrum...

    SvaraRadera
  3. Ser fram emot lite "färska" bilder från Bröderna Ivanssons Bil & Motor i Båstnäs!

    SvaraRadera