måndag 17 september 2012

T43

Här kommer lite mer info om loket i föregående inlägg. Loket är dieselelektriskt, vilket innebär att en dieselmotor driver en generator som förser lokets elmotorer med elektricitet. Effekten är 1430 hk (1065 kW), vikten 72 ton och tillåten hastighet är 90 km/h. Dieselmotor och elutrustning kommer från General Motors. 50 st T43 lok byggdes åt SJ av Nohab i Trollhättan. Lite om Nohabs loktillverkning finns i ett annat inlägg HÄR.
Oskarsström 1967.  Foto: Björn Malmer

Borlänge 1968  Foto: Björn Malmer

Efterhand målades loken om i denna färgsättning.
Foto: Christian Tellerup

När Lars Triers film "Dancer in the dark" spelades in 1999, målades två diesellok, ett T43 och ett TMY, om i en amerikainspirerad färgsättning. Loket har alltså jobbat som statist! Det rullar fortfarande omkring i denna amerikanska kostym.
T43 Great Northern

Till järnvägens 150-årsjubileum 2006 målades ett T43-lok om i den ursprungliga färgsättningen. Snyggt!
Järnvägsmuseet i Gävle 2006.  Foto: Markus Tellerup

Förarplatsen är inget under av ergonomi. På vänster sida är det stora svarta handtaget tågbromsen och den lilla spaken med blank kula är lokbromsen. De bruna handtagen till höger, pådrag och fram/back, är original GM-produkter.
Foto: Markus Blidh

Elektricitet till bl.a. värme i personvagnar tas normalt från loket. På ellok är det ju inget problem, men på diesellok blir det värre. Då T43-lok användes i persontåg fick en särskild vagn med en dieseldriven elgenerator för tågvärmespänning medföras. Här ser vi en sådan vagn växlas undan med handkraft(!) i Karlskrona.
Karlskrona  Foto: Harald Nordius

2 kommentarer:

  1. Tyckte att jag kände igen loket (så jag var tvungen att dubbelkolla med en stinskompis) och...Ja, T43 brukar passera Rossön lastat med timmer. Loket används som reservlok och brukar få "styra upp" när det modernare T44 inte funkar.

    SvaraRadera