lördag 22 september 2012

Rälsbussar Del 2

Häng med in i de klassiska rälsbussarnas värld. Nu mina vänner blir det en rejäl nostalgitripp!
Sveriges Järnvägsmuseum augusti 2012.


År 1938 levererade Nohab i Trollhättan tre sk "snabbmotorvagnar" till HNJ, Halmstad-Nässjö Järnväg. Det var boggierälsbussar tillverkade helt i stål, och större än Hilding Carlssons trärälsbussar.

Efter förstatligandet av privatbanorna tog SJ över dessa fordon och de målades om i samma färg som de gamla trärälsbussarna. 
Här ser det ut som om vädret har ställt till problem...

1944 lyckades General Motors Svenska AB sälja ett antal rälsbussar och släpvagnar till VGJ, Västergötland - Göteborgs Järnvägar, och leverans skedde under åren 1945 - 1946. Det blev den första och enda leveransen av rälsbussar som GM lyckades med i Sverige.



1944 tillsatte SJ en utredning om hur framtida rälsbussar skulle kunna förbättras. Man kom fram till att de borde byggas större och av säkerhetsskäl helt i stål. 
I slutet av 1945 påbörjade Järnvägsstyrelsens maskintekniska byrå konstruktionsarbetet av en ny generation rälsbussar byggda i stål. Som mall använde man den "snabbmotorvagn" som NOHAB levererat till HNJ 1938. Högsta tillåtna hastighet skulle vara 115 km/h på normalspår och 85 km/h på smalspår.  Kravspecifikationen innebar också att de skulle vara multipelkörbara, dvs att en förare skulle kunna köra flera ihopkopplade enheter.
En beställning på de nya rälsbussarna gjordes hos Märstaverken i Eksjö, en ny aktör i branschen. De var smalspåriga (891 och 1067 mm) och levererades 1949-51. 
1956  
Notera att på denna bild har strålkastarna flyttats upp för att man skulle kunna montera snöplogar.
Karlskrona  Foto:Patrik Eriksson

Efter en tids provkörningar beställde SJ år 1950, 40 st normalspåriga (1435 mm) rälsbussar och 35 släpvagnar av 1950-talets numera klassiska modell. Leverantör var Hägglund & Söner i Örnsköldsvik. 1951-52 beställdes fler rälsbussar av denna typ hos Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ), Kalmar Mekaniska verkstad (KVAB) och Eksjöverken (f d Märstaverken).
Bild: SJ:s personaltidning Signalen 1953

Det fordon som de flesta svenskar förknippar med ordet rälsbuss stod nu på spåret. Nu pratar vi alltså Rälsbuss med stort R! 
Bild: jarnvag.net  Foto Christian Tellerup

Färgsättningen får nog anses som ganska vågad, i en tid då SJ-brunt var den vanligaste färgen på Statens Järnvägars fordon.

Fordonen visade sig snart ha många barnsjukdomar (något som nya tåg även idag lider av....). Motorer havererade sedan grus trängt in genom luftintagen, brott uppstod i boggierna och även växellådorna krånglade. Vintertid hade man problem med igensatta kylluftintag och bristfällig värme och ventilation. Efter ombyggnader fungerade dock fordonen bra och ansågs mycket driftsäkra. 

Specifikationer.
Längd:17,8 m, bredd 3,1 m, vikt 17,4 ton. Motorn är en Scania-Vabis med 8 cylindrar och 200 hk. Växellådan är av planettyp med hydraulisk koppling och 5 växlar. Upp till tio enheter kan multipelköras.
Litterabeteckningen för normalspåriga rälsbussar är Y6, men också Y7 och Y8 förekommer. Det enda som skiljer dem åt är antalet sittplatser. De smalspåriga varianterna kallas YP.

Foto: Lars Johnsson

Det tillverkades också ett flertal varianter av släpvagnar, här en postvariant med trevligt brevinkast.
Bild: jarnvag.net

 En kombinerad person- och resgodsvagn.
Bild: jarnvag.net

Den korta resgodsvarianten som ofta kallas "Osten".
Bild: jarnvag.net

Lastning i Vetlanda 1975.


Det fanns också en eldriven variant som kallades X16/17, här på Borås Central 1971



Elbuss i sällskap med en X5/8 motorvagn i Herrljunga 1971.




Totalt tillverkades 373 dieselmotorvagnar, 30 elmotorvagnar och 321 släp- och manövervagnar till SJ. 


Lokförare hade inget uniformstvång på den tiden, men körde man rälsbuss var det SJ-uniform som gällde. På sommarhalvåret skulle det vita kapellet sitta på plats på skärmmössan.


Här är det full aktivitet i Ulricehamn 1967.
Foto: Björn Malmer


Opel Kapitän och Saab 93 på vänster sida i väntan framför bommarna i Norsholm.



Bjärka-Säby 1981.


Önskemål har kommit från en läsare om rälsbussen i Vännäs, så här har vi den.



Vinter i Haparanda
Bild: jarnvag.net  Foto: Ulf L Eriksson

Rälsbuss, landsvägsbuss och plattformstruck i Övertårneå1960.
Bild: Sv. Järnvägsmuseum  Foto: Seved Walther 

Rälsbussar och Postverkets Ford Transit.



Åkte man Inlandsbanan mellan Östersund och Sveg, kunde man i förväg hos konduktören beställa en kaffekorg för leverans i Hackås. Det var "Beda i Hackås" som stod för serveringen. Kaffe i porslinskannor och fikabröd serverades i små träkorgar som resenärerna tog med sig på tåget
Foto: Mr G

Även i Ulriksfors kunde man hämta en kaffekorg om man hade förbeställt av tågpersonalen. Kaffekorgarna gjordes i ordning på Kafé Temperance som låg vid järnvägsstationen.
Foto: Rolf Johansson

Foto: Rolf Johansson





Landeryd 1983.
Foto: Björn Malmer

Sjön Åsunden
Foto: Björn Malmer

Karlsborg på 70-talet.


Luspebryggan.



Hilding Carlsson som tillverkat den tidigare generationen rälsbussar var konstigt nog inte intresserad av de nya rälsbussarna. Han presenterade dock i slutet på 50-talet en egen konstruktion som var väldigt lik SJ:s. Den såldes bara i några få exemplar, bl.a. till TGOJ.
Efter förhandlingar, godkände dock SJ denna konstruktion som standardrälsbuss för smalspår.
På bilden från Hilding Carlssons fabrik i Umeå skymtar bakom motortrallan en rälsbuss.
Hilding Carlssons fabrik i Umeå 1958

På smalspår i Hultsfred vintern 1976.
Foto: Rolf Johansson

Växjö 1972.




Skara 1961


Skara 1970.
Bild: jarnvag.net  Foto: Göran Engström

Götene 1970 med trevlig Tjorv framför stationshuset.
Foto: Anders Jansson



Eftersom vi åkte mycket till Jämtland när jag var barn, så är detta bilder som ger mig riktiga nostalgivibbar. Här har nattåget från Göteborg kommit in på Östersund Central vid sextiden på morgonen. På spåren intill stod två rälsbusståg som skulle avgå norrut och söderut på Inlandsbanan. Det norrgående bestod ofta av 6-8 ihopkopplade rälsbussar som spred dieselavgaser över hela Östersund.




Foto: Christer Bisting

Tåg mot Mora.


Östersund C. Posten ska med!


Rälsbussarna var utrustade med praktiska cykelhållare.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Nypåstigna?
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum



Kommer ni ihåg de veckade pappersmuggarna av vaxat papper? De kallades plissémuggar och började tillverkas 1949 av Duni som då hette Billingsfors Långed AB.



Här fyller damen sin plissémugg med vatten.




Rälsbussen har gjort sin sista resa och nått den definitiva slutstationen...



De sista rälsbussarna i persontrafik togs ur trafik 1989 men vill man åka i en sådan här trevlig  rälsbuss så finns det goda möjligheter. På Järnvägsmuseet i Gävle körs det sommartid turer och många finns också bevarade hos museijärnvägar runt om i Sverige.

Även en privatbana, Göteborg-Särö Järnväg (GSJ), köpte 1954 fem rälsbussar och tre släpvagnar av Y6-typ. Ett tidigare inlägg om Säröbanan finns HÄR, nu uppdaterat med lite nya bilder.




Och till sist en bonusbild från Traryd 1965 med både klassisk rälsbuss och lok T43.
Foto: Christer Frostensson

Fler inlägg i min trilogi om svenska rälsbussar finns här: Del 1 och Del 3



Källor: 
Boken Rälsbussar av Arne Hällqvist, historiskt.nu, jarnvag.net, Sveriges Järnvägsmuseum, Perras eget huvud


17 kommentarer:

  1. Tack för en underbar "nostalgiresa". Kaffe med dopp har man många gånger köpt i Ulriksfors. Men vet du...ifjol passerade det en orange/gul rälsbuss Rossön...dom försöker återuppliva Hoting/Forsmobanan igen!! =)

    SvaraRadera
  2. Mycket trevligt inlägg. Larsson vet inget om spårvagnar så detta är nyttig läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra. Nu vet Larsson mer om spårvagnar... ;-)

      Radera
  3. Fullproppat inlägg. Platser man ser ofta är Götene, Skara, Borås och extra skij var linjen utmed Åsunden bilden är tagen mellan Marbäck och Ulricehamn. Mycket bra!

    SvaraRadera
  4. Tack för en härlig åktur med rälsbuss. Även här i Åsarna gick en gammal hederlig rälsbuss på Inlandsbanan i somras. Man var visst ute och kollade alla tågstopp med några höjdare. Det gav då iallafall några minuters glädje och minnen...

    SvaraRadera
  5. -Trevligt och informativt! Tack!

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj! Vilka härliga bilder!
    Dessutom serverade med en informativ text på ett lättsamt sätt!

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för intressant läsning. Smalspåren i Skara kommer jag ihåg, liksom rälsbussarna mellan Borås och Ulricehamn via Gånghester, Hökerum, Nitta.

    SvaraRadera
  8. Oj Oj OJ...vilken härlig resa...minnen o nostalgi i massor.
    Tusen tack...har själv en uppväxt med dessa rälsbussar genom min far som jobbade på SJ sitt hela liv. Många resor Ösd - Ångsta i Jämtland bl.a men även längre resor Norrut o Söderut.Fick även vara med i mitten på 70-talet när dessa rälsbussar skulle bytas ut till Italienska eller Tyska...om jag inte minns fel så blev det den tyska varianten.

    Tack än en gång för en trevlig resa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blev italienska FIAT som fick leverera rälsbussarna. 30 av dessa byggdes av sysselsättningspolitiska skäl av Kalmar Verkstad.

      Radera
  9. Motorerna i flertalet av dessa FIAT-rälsbussar blev senare utbytta mot VOLVO-motorer. En av dom fick t.o.m en biogasmotor. Den blev nyligen "reservdelsrälsbuss" på Järnvägsmuseet i Gävle. Den togs ur drift bl.a därför att ingen ville bry sig om infrastruktuen att leverera gas till den. En sorglig historia i sig.

    SvaraRadera
  10. Stort tack för alla fantastiska bilder. Den här sidan bokmärker jag direkt!

    SvaraRadera
  11. Blir lyrisk när jag ser bilder som den med alla Y6:orna (?) på inlandsbanan... Världens vackraste tåg!! :)

    SvaraRadera
  12. "Motorn är en 8-cylindrig Scania-Vabis med 8 cylindrar och 200 hk." Borde det inte, istället stå: Motorn är en 200 hk
    8-cylindrig Scania-Vabis med 8 cylindrar och 200 hk.
    Jag menar, för att riktigt gnida in uppgifterna. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påpekandet, nu ändrat. ;-)

      Radera
  13. Trevliga inslag! Sista bilden där ett Y6-tåg möter sydgående T43-dragna godståg Värnamo-Markaryd i Traryd har min far Christer Frostensson tagit och är ett vykort utgivet av museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, mfÖSJ, i Kristianstad. Det går bra att sommartid åka rälsbuss av Y7-typ mellan Markaryd-Strömsnäsbruk på gamla SSJ-banan och upp till Traryd erbjuds möjlighet att hyra cykeldressin, se mer info på www.ssjf.se MVH Christoffer Frostensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info! Christer Frostensson står nu som bildens fotograf.

      Radera