onsdag 19 september 2012

Rälsbussar Del 1

I början på 1900-talet insåg man hos många privatägda järnvägar att det var dyrt att köra ånglok. Det krävdes både eldare och förare till loket och driftskostnaderna var höga. Man började experimentera med att sätta stålhjul på landsvägsfordon. Här ser vi en "rälsomnibuss" från UWHJ, Uddevalla Vänersborg Herrljunga Järnväg 1922.


En annan variant på rälsbuss tillverkad av ASJ för ÖCJ, Östra Centralbanans Järnväg.


Många spännande konstruktioner såg dagens ljus bl.a. denna med tvåaxlig boggie fram och drivande enkelaxel bak. Fordonet trafikerade SSJ, Skåne-Smålands järnvägs AB.


En intressant variant är denna sk järnvägsbuss. Den levererades av Nohab 1933 till BJ, Bergslagernas Järnväg, för trafik mellan Alvhem-Lilla Edet. Eftersom det bara var förarhytt i ena änden krävdes en vändskiva vid tågets slutstationer.


Sj:s första rälsbuss, eller dressin som den då kallades, levererades 1932. Motoreffekten var 50 hk och den hade fjorton sittplatser. Tillverkare var Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå och fordonet användes mellan Porjus - Luspebryggan för turisttrafik i anslutning till båtturer på Lule älv. Fordonet finns bevarat på Järnvägsmuseet i Gävle.


1934 gjorde SJ en provbeställning av fyra tvåaxliga rälsbussar, varav en var avsedd för turisttrafik och hade avrullbart tak. Dessa fordon var till belåtenhet och en större beställning gjordes. Konstruktionen var en trästomme klädd med plåt. Motorn var en 6-cylindrig Scania-Vabis på 110 hk, på senare modeller 130 hk. Pga bristfällig krocksäkerhet blev dessa fordon aldrig godkända för högre hastighet än 80 km/h. Det byggdes också släpvagnar för gods och postbefordran.



Flera andra järnvägsbolag beställde också liknande rälsbussar från Hilding Carlsson.



Någonstans i Sverige 1964.


Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad i Umeå.



Karosserna, eller korgarna som det egentligen heter, byggdes av snickerifirman Olsson & Nordberg och transporten till Hilding Carlsson skedde på lastbil genom Umeås centrum.



Både smal- och normalspåriga fordon byggdes. Här syns en smalspårig variant på Lelångenbanan som gick mellan Uddevalla och Bengtsfors. Uppehåll i Högsäter
Foto: Gösta Björe



 ...och i Lane.
Foto: Gösta Björe

1962 i Munkedals Hamn.
Foto: Börje Hedberg


Nästa steg i utvecklingen blev den fyraxliga boggierälsbussen.
Foto: Björn Malmer

Här ser vi en av HNJ:s rälsbussar göra uppehåll i Vegby.


Bastuträsk


Bjurå 1950.


Vid den lilla hållplatsen Hamburg på TÖJ, Trafikförvaltningen Östergötlands Smalspåriga Järnvägar.



Rälsbussar från LEJ, Landskrona - Engelholms Järnvägar ihopkopplade och uppställda efter nedläggningen 1960.


1939 byttes den 6-cylindriga motorn på 130 hk från Scania-Vabis till en 8-cylindrig på 160 hk för bättre dragkraft. Ungefär samtidigt presenterade Hilding Carlsson nya boggiesläpvagnar. De kunde inredas helt efter kundens önskemål med plats för resenärer eller resgods. Det byggdes till och med speciella postkupéer där posten sorterades under färd. Här ser vi en nyleverans lastad på en järnvägsvagn.
Bild: Postmuseum

En rälsbuss från HNJ, Halmstad-Nässjö Järnväg med en postkupé på släp.
Foto: Postmuseum

Bild: Postmusum

Under krigsåren monterades gengasaggregat på många rälsbussar.
Norrköping Östra 1940

Skivarp 1944


Även på Gotland har det funnits järnvägar med rälsbussar. Här är en karta och som ni ser har gotlänningarna faktiskt haft ett förvånansvärt stort järnvägsnät. Klicka på bilden för större karta.



Rälsbussarna på Gotland var vackert röda och här står ett ekipage på Visby station 1960.
Bild:gotlandtaget.se  Foto:Olof Sjöholm

Rälsbussen gör upphåll vid den lilla hållplatsen Myrberga 1949.
Bild:gotlandstaget.se  Foto:P.V. Svensson

Rälsbussgaraget i Klintehamn med vacker bensinpump.
Bild:gotlandstaget.se

Visby flygplats hade något så unikt som en järnväg som korsade landningsbanan. Rälsbussföraren fick innan han kunde passera, ringa till flygkontrolltornet och begära tillstånd! Fotot från 1960, samma år som järnvägarna på Gotland lades ner.
Bild:gotlandstaget.se  Foto: Eje Hardings

En bild på en eldriven rälsbuss



 ...och här några avställda elbussar i Linköping 1957.


Till sist lite otrevliga bilder med dessa rälsbussar inblandade i olyckor. Ett rälsbusståg har kört på en Mercedes med urspårning som följd. Händelsen inträffade i Norrköping 1953.



1941 var det en liknande händelse, också den i Norrköping. Här släcker brandkåren gengasaggregatet.

Fler inlägg i min trilogi om sveriges rälsbussar: Del 2 och Del 3


Källor: 
Boken Rälsbussar av Arne Hällqvist, historiskt.nu, jarnvag.net, gotlandstaget.se, Sveriges Järnvägsmuseum, Perras eget huvud


6 kommentarer:

  1. Hilding Karlsson, nu snackar vi rälsbuss!
    Ser fram emot del 2, med lite Y6:or ...
    Tack för alla bilder!

    SvaraRadera
  2. Håller med de två kommentatorerna!

    SvaraRadera
  3. Trevligt och intressant inlägg!

    SvaraRadera
  4. Spännande läsning, har själv aldrig direkt upplevt dessa vagnar, men fina är dom....ser också fram emot fortsättningen!

    SvaraRadera
  5. Tack för intressanta bilder

    SvaraRadera