måndag 10 september 2012

Kinatåg i Uddevalla

SJ och ASEA utvecklade tillsammans X2000-tåget för en högsta hastighet av 200 km/h. Det kan dessutom köra 30 % fortare i kurvorna än konventionella tåg på grund av att det har korglutning, dvs vagnarna lutar i kurvorna. Tåget började köra i reguljär trafik den 4 sep 1990. 
Det blev succé och flera länders järnvägsförvaltningar visade intresse för det svenska snabbtåget eftersom det krävdes relativt små investeringar i spåranläggningarna för att kunna köra fort. ASEA och SJ lånade ut tåg till USA (Amtrak), Tyskland, Norge och Kina. Provkörningarna gick mycket bra, men tyvärr uteblev beställningarna. Kina var det enda land som köpte, men bara ett tåg. Detta gick i trafik mellan Hong Kong och Guangzhou i ca 10 år innan det ställdes av.  
SJ har brist på X2000-tåg och har därför köpt det kinesiska tåget. Efter några månader på havet, står det återigen på svenska spår. Det lossades idag i Uddevalla hamn och kommer nu att transporteras upp till Bombardier i Västerås. Där kommer det troligtvis att byggas om så att det motsvarar de svenska tågen.
Bild: uddevallabloggen.se  Foto: Gunnar Klasson

Två bilder från lastningen i Kina.
Foto: 貳班地代


Foto: 貳班地代
 

4 kommentarer:

  1. En massa spännande information om tåg & järnvägar är något som gör din blogg speciell, fortsätt med det! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte orolig, det kommer mera ;-)

      Radera
  2. Jätte intressant. Bra

    SvaraRadera