söndag 9 september 2012

Bilar på tåg

Biltransporter på järnväg har förekommit i många år. Efter andra världskrigets slut, när bilproduktionen ökade, startade Skandiatransport en avdelning för järnvägstransporter av importbilar till SverigeHär en bild från Göteborgs hamn där en truck lastar en Opel Olympia Rekord på en järnvägsvagn. Med tanke på bilens årsmodell bör året vara omkring 1956.

1950 fick Skandiatransport sitt första uppdrag för transport av Volkswagen-bilar för Scania-Vabis räkning.




En vagn med Goggomobile på väg till hugade köpare. Dessa småbilar byggdes mellan 1955-1969 av den tyska firman  Hans Glas GmbH. 1966 övertogs Glas av BMW och 1969 lades märket ner.

Före 1991 fanns två järnvägsstationer i Helsingborg. Det var Helsingborg Färjestation som hade trafik norrut och Helsingborg Central söderut. Några direkta tåg Göteborg-Malmö över Helsingborg var alltså inte möjligt att köra. För att kunna få över vagnar mellan färjorna och Helsingborg C användes ett spår som gick mitt inne i Helsingborgs centrum. Där drogs vagnarna sakta av ett växellok och framför gick en man med röd flagga och varnade trafikanterna. Detta stoppade effektivt upp all biltrafik i Helsingborg och man kan förstå lättnaden när den nya stationen Knutpunkten öppnade den 9 juni 1991. Då hade man grävt en tunnel under staden med en station under jord och bilisterna slapp äntligen "mannen med flaggan". På bilden ser vi "förargelsens tåg" som det ofta kallades, passera framför Stortorget med Kärnan i bakgrunden.

Lite fler Opel Rekord, nu av  modell P1 som tillverkades mellan 1957-1960.



Volvobilar i mängd har under åren transporterats på järnväg. Här provar man en variant med två bilar i bredd. Det ser lite trångt ut trots att baljorna som hjulen står i går utanför vagnens bredd. 

Amazoner på väg över bron mellan Marieholm och Olskroken.

Fler Amazoner och året är 1964.

Färgglada Fordar från 1976.


Två bilder från slutet av 70-talet. 



Blandade färger på dessa bilar från 1976.

Lite 80-talsbilar på tåg.

Som avslutning blir det en bild från 1989.


5 kommentarer:

  1. De där tågen över gatan i Helsingborg kommer jag ihåg och den lilla stationen vid färjeläget. Var det inte så att man åkte över Hässleholm för att komma till Malmö från Gbg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan Knutpunkten gick tågen över Ängelholm-Åstorp-Teckomatorp-Eslöv-Lund. De sista åren innan SJ:s nedläggning av trafiken G-M våren 2012, körde vi över Hässleholm och hoppade alltså över Helsingborg.

      Radera
  2. Trucken på bilden högst upp heter "TOWMOTOR" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag noterade också det och tänkte naturligtvis på Herr Larsson ;-)

      Radera
    2. Hittade en trevlig sida om TOWMOTOR.
      www.af.nl/prive/heftrucks/towmotor/towmotor/

      Radera