tisdag 7 augusti 2012

Vagnbjörn

Ibland räckte inte spåret ända fram till mottagaren av järnvägstransporten. Vad gjorde man då? Lastade om godset? Nej, man körde upp vagnen på en sk vagnbjörn. Här ett foto från SJ:s jubileumsbok "SJ 125 år" från 1956 där stjärnfotografen Lennart Nilsson tagit alla bilder.
Foto: Lennart Nilsson

På bilden nedan ser vi en vagnbjörn som transporterade vagnar mellan Bengtsfors Östra och Sulfitfabriken.



Ur SJ:s personaltidning Signalen 1951:
Kan det vara möjligt? Det går så snabbt, mjukt och smidigt att man förbluffas. På ca sex minuter förflyttas en godsvagn nära två kilometer från järnvägsstationen till bruket på en landsväg som inte bara är backig och kurvig och nyligen piskats av vinterns värsta snöstorm. Men SJ:s nya vagnbjörn består fint även sådana prov och just här, i Bengtsfors brukssamhällsidyll med sjöarna och bergåsarna täckta av jättedrivor, har denna för Sverige nästan splitternya transportform gett sitt bästa exempel på "från dörr till dörr"-principens förmåner ur ganska säregna förutsättningar. 5.000-6.000 ton nettolast per månad är nettolastkapaciteten och inte en timmes driftstopp har det varit, oaktat den gångna vinterns rekordartat svåra förhållanden.  



Det var SJ och GDG-biltrafik som i samarbete utförde transporterna. Som dragkraft användes en engelsk terrängvagn AEC, egentligen avsedd för militärt bruk. Den hade en 125 hk heldieselmotor (!), fyrhjulsdrift och var utrustad med vinsch. Dessa transporter pågick mellan 1949-1964.



En AEC transporterar ett diesellok 1955.



Två vagnbjörnar i Stockholm.
Stockholm 1953

Stockholm tidigt 60-tal

Kaelble dragbilar.
Foto: Lennart Persson


Foto: Lennart Persson




Västberga 1969.  Foto: Lennart Persson

En MAN med vagnbjörn inlånad från danska DSB 1998.

Tysk björn.
Foto: Stefan Kunzmann

Även annat kunde transporteras på vagnbjörnen, här  en stor val!




En sovvagn transporteras till Kalmarsundsutställningen 1955.


Mellan 2005-2008 under bygget av Citytunneln i Malmö kunde inte spåret till Nordmills användas. För att transportera vagnarna användes då en vagnbjörn, eller om man ska vara petig, en modultrailer.
Foto: Johannes Jansson




Här ett Arlanda Expresståg som transporteras på vagnbjörn.



Även i vårt grannland transporterades spårbundna fordon. Här en spårvagn i Odense.
Bild: fynskebilleder.dk

1 kommentar:

  1. Lennart Persson är en god vän till mig. 1980 eller så var jag med och hämtade en vagnsbjörn i Åmotsfors som vi sedan använde till att flytta tunga tranformatorer med.

    SvaraRadera