torsdag 9 augusti 2012

Säröbanan på vagnbjörn

När Säröbanan lades ner den 31 december 1965, såldes rälsbussarna till gruvföretaget Lamco i Liberia. Säröbanan hade inte spårförbindelse med det övriga järnvägsnätet. Man blev därför tvungen att transportera fordonen på en vagnbjörn mellan underhållsverkstaden vid Slottskogen och Packhusplatsen. Morrgan Claesson, ordförande i museiföreningen Bergslagernas Järnvägssällskap, har lyckats få fram dessa unika bilder på transporten genom Göteborg. Mannen som fotograferade var Harald Johansson, banförman vid Säröbanan.

Här iordningställs vagnbjörnen vid underhållsverkstaden.



En av rälsbussarna lastad och klar för transport.



Så bar det iväg över viadukten vid Änggården...



...förbi Annedalskyrkan.



Linnéplatsen passeras...



...och vidare in på Linnégatan.



Här passerar man Järntorget med Folkteatern och restaurang Trappan.



Transporten slutförd på Packhusplatsen och rälsbussen står återigen på spår. Härifrån kunde man sedan köra fordonet vidare via Södra Hamnbanan till den kaj varifrån fartyget skulle avgå.. 
Mer om Säröbanan finns att läsa i mitt tidigare inlägg som finns HÄR.




Södra Hamnbanan gick från Skansenbangården till Sockerbruket och Carnegies bryggeri vid Klippan. Den gick via Lilla Bommen, Packhuskajen, SkeppsbronMasthuggskajen, Stigbergskajen, Fiskhamnen och Majnabbe. Att denna bana var en viktig länk i transporterna till och från hamnarna på Södra Älvstranden ser vi här på ett vykort från Fiskhamnsbangården. 
Ett tidigare inlägg om Fiskhamnen finns HÄR

När Svenska Amerika Liniens fartyg anlöpte Göteborg, var det vid Stigbergskajen de lade till. 

Byggnaden vid Stigbergskajen kallas fortfarande för Amerikaskjulet eller Betongskjulet och är idag kontorslokaler för bl.a. Göteborgs Hamn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar