onsdag 29 augusti 2012

Mera Kornsjø

Bakom stationshuset slingrar sig vägen mot Halden.



På 80-talet fanns i detta lilla samhälle tre livsmedelsaffärer! Mjöl och margarin köptes i mängder av svenskarna. Idag är det norrmännen som åker till Sverige och fyller sina bilar med bl.a. kött, alkohol, godis och tobak. Den enda butik som finns kvar är gamla Kornsjø Landhandleri som nedgraderats till en närbutik med läsk, godis och spel.

Något bilbränsle säljs inte även om pumparna står kvar.

Kornsjø Landhandleri på 50-talet. Då var det liv och rörelse och bussarna var fyllda med köpsugna svenskar.

Samma byggnad från andra hållet.



Hos Sverre i gamla John Thalbergs forretning handlades mycket margarin, mjöl, kneipp och skolebrød. Vid mitt besök 2012 fanns Østfold Gipsmakeri i den gamla affärslokalen.


Samma hus när det var full kommers någon gång på 50-talet!



I detta röda hus hade SJ och NSB sina överliggningsrum för åkande personal. Norrmännen på första våningen och svenskarna på andra. Här sov man gott under tjocka duntäcken!



Efter att en tid ha varit Kornsjø Villmarksheim, står nu byggnaden tom och öde. Utrymningsplan på norska, engelska och 
ryska (!).

Jag fick möjlighet att komma in i byggnaden och det var ingen rolig syn som mötte mig. Köken var utrivna...

...rummen var i dåligt skick...

... handfat, dusch...

...och toaletter ur funktion.

En del rumsnycklar fanns faktiskt kvar.

Nej, detta var ingen rolig syn så nu drar vi vidare mot Halden. 

Ett tidigare inlägg om Kornsjö finns HÄR.



3 kommentarer:

  1. Bra inlägg, fina bilder. Den andra bilder var riktigt häftig, jag trodde det var ett gammalt vykort eller liknande.

    SvaraRadera
  2. En rolig grej det där fotot från Kornsjöbutiken. Det är taget för 12-13 år sen. Den damen du ser i bild e jag (Tone) som sitter med mitt kaffe. Jag hade ingen aning om att bilden låg ute på nät, intill jag kom över den under en surfingtur på google igår. Jag med familj bodde i andra etg i den andra livsmedelaffären i (Tallbergården). På den tiden va en konstförening inlogerade där i första etg. Jag har även varit på och inuti villmarksheimen och Kornsjö station, som är restaurerade vid det här laget. Min son och min man har haft många arbetsdagar där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taget för 12-13 år sedan??? Jag tog själv bilden i augusti 2012!

      Radera