måndag 30 juli 2012

På moped

Det är inte Perra på bilden, men på en sådan här Puch körde jag moped för första gången i mitt då 12-åriga liv. Oj, vad fort det gick och vilken känsla att inte behöva trampa själv!

Vi hade sommarstuga i Björlanda ca 1 1/2 mil från hemmet. All transport till och från stugan skedde med mopeder och mina föräldrar köpte aldrig någon bil. När farsan  byggde ut kåken kördes byggskivor, virke, dörrar, fönster, sängar och allt annat på moppen. När jag skriver allt, så menar jag också absolut allt! Han var helt otrolig på att få med sig grejorna. Hittade en bild på vår enkla sommarstuga.

Farsan samlade sten på stranden och murade upp denna grillplats. På bilden ser ni Perra grilla korv.

Mopeden min far åkte på var en sådan här blå Monarped

...och mor hade en röd Monark med NSU-motor. Trimmad var den också så 15-åringarna hade inte en chans att hänga med! På huvudet hade hon en vit skinnhuva med uppknäppbara öronlappar.

Jag och min lillebror satt på sådana här barnsitsar och några hjälmar var det ju inte tal om på den tiden. Gissa om det blev pinsamt när man kom upp i 7-8 årsåldern... Jo, man får sitta i en sådan sits tills man fyllt 10 år, men hur många  barn i den åldern tycker det är kul?

1962 köptes det villa och när jag och brorsan vägrade åka i barnsits såldes sommarstugan.


3 kommentarer:

  1. Fin berättelse lite charmig men jag kan sätta mig in i hur det kändes att åka bak på moppen i den åldern

    SvaraRadera
  2. Tyckte det var kul att åka på sitsen, sjöng sånger med motorljudet som orkester.... En gång när vi skulle hem från sommarstugan hade pappa varit slarvig och satt fast sitsen lite dåligt, så när han axade i väg med monarpeden låg jag kvar, fast då på marken....hamnade turligt nog på gräs och inte asfalt! Kan inte komma ihåg att jag slog mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den gången kunde det gått riktigt illa. Jag tyckte det var fruktansvärt pinsamt att åka barnsits och ville att vi också skulle skaffa bil som "alla" andra.

      Radera