torsdag 5 juli 2012

Bilhjälmen

1966 lanserades bilhjälmen. Det var läkaren, docenten och senare professorn Bertil Aldman som stod bakom denna säkerhetsinnovation. Hjälmen skulle rädda tusentals personer från allvarliga skallskador. 
Aldman: "Hjälmen skall användas tillsammans med säkerhetsbältet. Den ska skydda vid sådana tillfällen då bilen slungas åt sidan eller rullar runt och huvudet kastas mot tak, sidostolpar o.s.v".
Bertil Aldman var professor och chef för institutionen för trafiksäkerhet vid Chalmers tekniska högskola under åren 1972-1991. Aldman, som från början var anestesiläkare, har bidragit till en rad skyddssystem såsom trepunktsbälte, bakåtvänd bilbarnstol, krockkuddar, skyddsställ för motorcyklister mm. Han blev under sin karriär en världsauktoritet inom krocksäkerhet.

Familjen Hoffsten i Linköping gör reklam för bilhjälmen 1966. Ja, det är sångerskan Louise Hoffstens föräldrar och storasyster!
Bild: correnbild

Bilhjälm 1966.



Flera olika tillverkare såg en affärsmöjlighet i bilhjälmar, speciellt inför den stundande högertrafiken 1967. Det skulle ju enligt vissa pessimister bli ett blodbad utan dess like när svenskarna skulle byta sida... 



Nr 1 är en Ötab och nr 2 en hjälm från Everoak. Bilden från Saabs tillbehörskatalog från 1967.


Ötab.



Everoak.


 

Annons från Tretorn år 1967.




1968 tog Tretorn bilhjälmen till en ny nivå när man erbjöd två speciella barnbilhjälmar!






Tretorn bilhjälm från 1969







Var man M-medlem kunde man köpa sin hjälm för endast 48 kr hos Bilista i Rättvik.



Även IC ville vara med och erbjöd sina medlemmar en hjälm för 45 kr med rabattkupong. Dessutom återbäring!




Här ser vi att det var rejäla grejor, noga testade hos Statens Provningsanstalt.




DN:s motorjournalist Stig Andersson föregår med gott hjälmexempel.




Ännu en trevlig variant på hjälm.



I Volvos reklammaterial för Amazon 123 GT, kunde man 1967 se dessa fantastiska huvudbonader...
  






Trevlig bild från 1961. 




En bild från den amerikanska försäljningsboschyren för Saab Monte Carlo 850 1965.




Engelsk variant på säker huvudbonad för bilister 1959, "The Motorway Cap".
Bild: lae.blogg.se



Tidningen Motor 1967:
Det klagas över att en del bilhjälmar är för varma för att ha på sig inne i en bil. 
För att en bilhjälm skall vara så komfortabel som möjligt behöver den inte bara ventilationshål i hjälmtaket utan måste dessutom vara så utformad att den inte ligger an och sluter tätt till mot huvudet, frånsett bärbanden. Är en bilhjälm rätt utformad så kan man ytterligare förbättra den genom att utnyttja bilens ventilationssystem till att skapa ett luftdrag mellan huvud och hjälm samt runt hjälmen.
 


Kanske inte en bilhjälm, men nästan i alla fall...




Uppdatering:
Äntligen har jag hittat en bild på C-G Hammarlund iförd hjälm, men på denna bild är det en tävlingshjälm han har på huvudet. Jag vill minnas att det ska finnas bilder på C-G där han gör reklam för den klassiska bilhjälmen ämnad för vanliga bilister. Har någon en sådan bild så får ni gärna mejla den till mig.


11 kommentarer:

  1. Kul bloggning!
    C-G Hammarlund var ju också ivrig förespråkare för bilhjälmar. Finns knappt en bild på honom i gamla motortidningar när han är utan.
    Firmorna som saluförde dom måste ha stått med hela lagret osålda. Såg aldrig någon som hade hjälm vid bilkörning när jag var grabb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tänkte också på C-G när jag gjorde detta inlägg. Jag har letat i gamla motortidningar och på nätet men konstigt nog inte hittat någon bild på honom iförd bilhjälm. Har någon en bild får ni gärna mejla den till mig.

      Radera
  2. Ha,ha kom osökt att tänka på gamla tanten i Dorotea som på 60-talet kom körandes i sin DAF och iklädd med hjälm och handskar och knappast körde mer än 70!! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som om det var en klok gammal tant... ;-)

      Radera
  3. När jag var liten grabb i början av sjuttiotalet minns jag, att jag en gång såg en man och kvinna med pepitarutiga bilhjälmar komma åkande genom Gyttorp i en röd Ford Cortina. De hade även nackstöd på stolarna vill jag minnas...

    Interiörbilden från Volvo 123 GT:n gör mig knäsvag!!

    SvaraRadera
  4. Ganska snyggt på bild, men i verkligheten det nog klassas som bilnördtönteri.

    SvaraRadera
  5. Bilden på fam. Hoffsten är lite kul. Det är sångerskan Louise Hoffstens föräldrar och storasyster!

    SvaraRadera
  6. Kom ihåg att det var skriverier om att en del köpte hjälmar men ledsnade senare och lade dom lösa i bak på "hatthyllan"...hur smart var det vid en kraftig inbromsning!

    SvaraRadera
  7. Örjan Gruvberger24 november 2015 17:49

    Det var en sann plåga för oss - min bror och jag - att som barn sitta med dessa tunga, varma hjälmar i en sommarvarm bil. Och man kan ju ifrågasätta nyttan... Skulle man ha dem med bälte, med kraftiga whiplashskador som följd? Eller skulle man ha dem utan bälte, med påföljd att man slog ihjäl föräldrarna i framsätet vid en frontalkrock? Huga...! En klassisk bilhjälm finns med i en scen i ett av avsnitten av tv-serien macken, dessutom i kombination med en gammal Vauxhall Viva Victor, exakt en sådan bil som vi färdades i - med hjälm på huvudet. DET är nostalgi!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackare! Det kan inte ha varit några trevliga bilresor för dig och din bror...

      Radera
  8. Idag på julkalendern (Tusen år till julafton) visades hur det var att leva på 60-talet, och vad fick vi se - om inte BILHJÄLMEN!

    SvaraRadera