onsdag 27 juni 2012

Mat på tåg

1943 kunde det se ut så här i en av SJ:s restaurangvagnar. Det var SJ:s dotterbolag AB Trafikrestauranger, TR, som stod för serveringen på tågen. Maten lagades på plats och det var dukat med vita dukar, linneservetter och riktigt porslin . 



Ombord på tåget fanns bl.a. hovmästare, kock, kallskänka och smörgåsnisse. En av smörgåsnissens uppgifter var att gå omkring i tåget och slå på en gong-gong samtidigt som han ropade "Första middagen serverad" och "Andra middagen serverad".
Mannen längst bak har ett vingmärke på bröstfickan och det visar att han är hovmästare.
Foto: Lennart Nilsson 1955

Uppdatering:
Jag fick ett mejl från Bosse L som arbetade på TR 1955-61. 
"Trafikrestauranger, TR, hade dels ambulerande  försäljning av frukt och godis på korta sträckor t.ex. Stockholm - Eskilstuna och liknande. Dessa resor var högst tillfälliga och beroende på tillgången av personal. På något längre sträckor fanns kaffevagn. Buffevagn  fanns på  sträckor som Sthlm till Kalmar, Sundsvall, Nässjö. Buffevagnen var en gammal restaurangvagn med vedeldad spis och plats för 40 personer vid 10 bord. Personalen utgjordes av hovmästare och servitör i matsalen och i köket av kokerska och diskerska. Maten serverades a la carte. Alltså inga fasta mattider som de hade på "långresorna" till Göteborg och liknande. Buffevagnarna  fick maten utdelad i portioner. Vid hemkomsten redovisade hovmästaren antalet sålda portioner och drycker m.m. Kaffe redovisades med de förpackade sockerbitarna som låg två om två. De garvade hovmästarna föredrog att tjänstgöra i buffevagnarna. För dem var det lite av egen verksamhet. De "stora" restaurangvagnarna hade plats för 48 gäster vid tio bord. Personalen  utgjordes av en kassörska, som noga bevakade vad som bars ut till gästerna, hovmästare, servitör och smörgåsnisse. I köket kokerska, spisbiträde och två i disken. En viktig uppgift för nissen var att innan, eller omedelbart vid avgång, lägga ut prospekten i tåget angående måltiderna. Därefter gick hovmästaren genom tåget och upp bordsbeställning".


Två herrar äter frukost i tågets restaurangvagn 1955.
Foto: Lennart Nilsson 1955

TR:s kallskänk på Stockholms Centralstation.
Foto: Lennart Nilsson 1955

1947 är det full fart i köksavdelningen i den nya restaurangvagnen R03 som byggdes i tre exemplar av Kalmar Verkstad 1946. En av dessa vagnar finns bevarad hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Interiörbild restaurangvagn R03 1946.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Almberg & Preinitz

En restaurangvagn på Stockholms Central 1955.



Reklamfotografering med statister 1961. Visst är mannen längst till höger misstänkt lik en ung Hans Wahlgren? 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum  Foto: Seved Walther


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar