onsdag 20 juni 2012

Luspebryggan och SeaBee

Lastning, eller om det är lossning av gods vid stationen Luspebryggan. Här ser vi en motorvagn Y6 med trevligt släp, en Bedford lastbil och en Volkswagen Transporter. Den lilla släpvagnen kallades i folkmun för "Osten" pga dess form.


VW, Y6 med släp, men ingen Bedford.
Foto: Per-Olov Brännlund

Luspebryggans lilla hållplats utmed Inlandsbanan. Rälsbussen är en sk Hilding Carlsson-buss.


I början på 70-talet hamnade hela byn Luspebryggan under vatten när Vattenfall höjde dämningsgränsen för Porjusdammen. En brygga vet jag vad det är, men vad är en lusp? Jo, det kommer av det samiska ordet luspie, som betyder "utlopp från sjö"  eller "där forsen börjar". 



Luspebryggans Båt och Flyghamn. Två SeaBee flygplan ligger förtöjda.





Luspebryggan var på 50-talet bas för nybildade Lapplandsflyg som flög med Seebee. 1956 flyttade företaget till Porjus. Företaget finns kvar och har nu sin bas på Umeå flygplats.
Foto: Lars E. Lundin

Flygplanen på bilden ovan är Republic RC-3 SeaBee med en Franklinmotor på 215 hk. Maskinen längst in har beteckningen  SE-AXA. Det var sveriges första SeaBee och levererades till Hans Osterman AB i Stockholm 1947. 1952 såldes det till Bertil Johansson i Växjö som 1953 startade företaget Lapplandsflyg. 1960 köptes flygplanet av  Axel Lundkvist i Piteå som drev företaget Fiskflyg. Den 3 augusti 1963 störtade SE-AXA i Padjelanta och fyra personer omkom.
SE-AXA på Bromma 13 april 1947. Foto: Gösta Rengerfors

Fiskflygs SeaBee-flotta vid Stora Sjöfallet 1995.
Foto: Lars E Lundin

Fiskflyg använde sina SeaBee ända fram till 1999.
Foto: Steinar Saevdal 1999

Flygplanen packades i stora trälådor för transport till Europa.
Bild via: lae.blogg.se

På en klipphäll i skärgården.
Bild via: lae.blogg.se

Uppdatering 121212:
En bild på nuvarande Fiskflygs sommarbas tagen av Rolf Broberg 2012.
Ett trevligt och innehållsrikt inlägg om nuvarande Fiskflyg och Rolf Brobergs resa sommaren 2012 finns HÄR.



3 kommentarer:

  1. Trevliga bilder! De orange/gula rälsbussarna väcker härliga minnen. Riktigt kul att Inlandsbanan kör dem ibland å vi bor bredvid järnvägen så vi både ser och hör dem ibland.

    SvaraRadera
  2. Det är intressant historia, så intressant att jag åkte upp och tittade i somras. Här är en bild på Fiskflygs sommarbas av idag. På din bild 8 står tre helikoptrar i bakgrunden. Jag antar att "min" helikopter lyfter där din högra står parkerad.

    Men järnvägsspåret i din bild 4 var inte det som gick till Luspebryggans hamn utan ett vanligt sidospår. Bild 1 och 2 visar att det var tvåspårigt vid hållplatsen. Hamnspåret grenade ut sig från Porjushållet 200 m innan man nådde hållplatsen. Man anar fortfarande i terrängen hur det smet förbi bakom stationen och sedan gjorde en båge så att det kom rakt ut mot bryggan. Kolla noga på satellitbilden i Hitta.se eller liknande. Där påminner det om en otydlig grön allé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant info. Texten till bild 4 justerad. Jag gjorde en liten uppdatering av inlägget där jag lagt in din bild och länkar till ditt blogginlägg. Hoppas det är ok. //Perra

      Radera