söndag 24 juni 2012

Låda på magen

Våra älskade korvgubbar...









Korvgubben i Solna Centrum
...och deras släktingar glassgubbarna...

GB Glace 1937

...och kusinen skivflickan med "Veckans skiva" på Blasieholmen 1930.


Här är ännu en "låda på magen"-släkting, nämligen chokladpojken

Vad faller sig väl mer naturligt än att avsluta med Ove Thörnqvists "Varm korvboggie"! Här en trevlig version av årgång 1959 från  som också driver bloggen nostalgoteket.se


Uppdatering:
Larsson påpekade i en kommentar att han saknade cigarettflickan så här kommer även hon i två versioner..



9 kommentarer:

  1. Du glömde cigarettflickor. Hade ju också lådor/hyllor på magen. Larsson har faktiskt varit med om att blivit bekänade av en sådan. http://digitaltmuseum.se/things/cigarettflicka-och-servitris-p-gillet/S-UM/UB002532

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självfallet måste även cigarettflickan vara med. Jag får tacka Larsson för länken. Inlägget uppdaterat.

      Radera
  2. Bild 2 borde vara Farsta torg, utanför Martin Olsson.

    SvaraRadera
  3. Bild 3,4,5 Sveavägen Stockholm

    SvaraRadera
  4. Kom att tänka på kaffeflickor när jag läste ovanstående, men dom hade väl inga lådor utan kungen på magen så det kanske inte räknas...? ;)

    SvaraRadera
  5. Bild 6 är utanför T-banestationen i Hässelby Strand. Brukade få en korv av mina föräldrar ibland. Korvgubben hade bara senap till korven. Ketchup hade nog inte gjort sitt inträde då.

    SvaraRadera
  6. Trevligt inlägg, tänkte jag, och sen dyker Owe upp och en länk til mig, man tackar.

    SvaraRadera
  7. Jag har hittat en gammal korvlåda med "Carl Larsson korv" i
    relief nån som vet nått om den korvlådan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag har letat länge efter en korvlåda, dvs låda på magen.
      Är det någon som vet var jag kan få tag på en?

      Radera