fredag 15 juni 2012

Go Suzuki and come home happy!

Ett stiligt par på en Suzuki T500 1969, men var är hjälmarna?


Så här ska det se ut. Stiliga, eleganta huvudbonader som även gör medtrafikanterna på gott humör!

Suzuki gjorde 1967 något som många sa var omöjligt. Man presenterade på Earls Court i London, en tvåtakts 2-cylindrig 500 cc motorcykel. Den kallades Suzuki 500/Five där 500 stod för cylindervolymen och Five för antalet växlar. Denna första modell såldes endast i Amerika.


När motorcykeln kom ut på marknaden, fick den snart kritik för att den hade lite märkliga köregenskaper. Det visade sig att hjulbasen var för kort, och för att rädda modellen förlängdes svingen med 117 mm. Detta gjorde vägegenskaperna betydligt bättre. En konsekvens av ändringen blev att kedjeskydd, kedja, bromswire, bågen bakom sittdynan och ljuddämparna fick ändras. I samband med ändringen av hjulbasen ändrades modellnamnet till Suzuki T 500. På vissa marknader kallades den även Cobra och på senare modeller Titan. I Sverige såldes några exemplar under andra halvåret 1968 men 1969 kom försäljningen igång ordentligt. På bilden nedan ser vi hur kort och knubbig motorcykeln ser ut med den korta svingen.

Motorcykeln vägde in på 185 kg torrvikt och hade 46 hk. Det innebar att den var starkare och snabbare än de flesta av dåtidens fyrtaktare på 500 och 650 cc. Driftsäker var den också med separatsmörjningen "Posi-Force" och hög kvalitet. En nackdel var att den drog rejält med bränsle, ofta ca en liter per mil.
Annons i MC-nytt april 1969
Harry Olsson, försäljare hos MC-firman Skoglunds fån MC-Nytt 3/69 
Årsmodell 1972 var den sista som togs in till Sverige. 1973 började nämligen de 3-cylindriga GT 380 och GT 550 säljas. Suzuki T500 tillverkades fram till 1977 varav de sista två åren under namnet GT 500 som bl.a. innebar skivbroms fram.
Suzuki GT 500 1977

Så här såg Suzukis modellprogram ut i Sverige 1969.¨

En dålig bild som jag tog med diafilm (!) i en Kodak Instamatic på Pickos MC-Show i Marmorhallarna 1969. Jag minns att jag tyckte Suzukin var bara så snygg med guldfärgad lack och svart mockasadel, och det tycker jag fortfarande! 

1 kommentar:

  1. Trevliga bilder som alltid, Perra! :-)
    Kanske extra trevligt just för att jag har bl.a. en Suzuki T250 hemma...

    SvaraRadera