tisdag 19 juni 2012

Doe Triple-D

I England fanns på 50-talet behov av större traktorer med bättre framkomlighet. Bonden George Pryor utvecklade då en intressant lösning genom att köpa två Fordson, ta bort de främre hjulaxlarna och koppla ihop de två traktorerna. 


Styrningen skedde med hjälp av hydrauliska cylindrar, alltså en form av midjestyrning.


Den lokala Fordson återförsäljaren "Ernest Doe & Sons", tyckte konstruktionen var intressant och byggde en förbättrad version som var färdig 1958 och kallades Doe Dual Drive, förkortat till Triple-D.


Den första generationen av Triple-D använde två Fordson som gav tillsammans 100 hk. I nästa version, Triple-D 130, användes två Fordson Major 5000 traktorer som ökade effekten till över 130 hk. Den tredje versionen, Triple-D 150 producerade 150 hk.
Nackdelar med konstruktionen var den komplicerade styrningen och manövreringen av två motorer och två växellådor.
I mitten på 60-talet ökade konkurrensen från andra tillverkare som började producera vanliga traktorer med högre effekter och fyrhjulsdrift. Efter ca 300 tillverkade exemplar av Triple-D upphörde tillverkningen 1968. 


Här ett litet filmklipp med många Triple-D från Norfolk vintage tractor rally i England 2012.
video

Liknande fordon med Volvo traktorer har också funnits i Sverige och Danmark. Här en Volvo BM55....



...och en BM700.


En bild på uppfinnaren av Triple-D, George Pryor på hans 90-årsdag 2011.

1 kommentar:

  1. Man ökar även dragkraften 2 och en halv gång med detta system och inte bara dubbelt så mycket som man kan tro... (har jag läst men låter troligt)

    SvaraRadera