torsdag 10 maj 2012

Standard Eight

I tidningen "Motor" från 1956 fanns denna insändare med en "pimpad" Standard Eight. 


Så här såg Standard 8 ut med originalgrill. Bilden nedan är lånad från den trevliga bloggen brattberget.net där Gunnar Österlund skriver följande om familjens bil:
Med sina 26 hästkrafter var det ingen racer, men den var en seg liten kämpe, som tog familjen till mål långt bortom horisonten. Vi färdades med den till Italien, Frankrike och forna Jugoslavien. Men även till våra grannländer Norge och Finland. Notera det hemmagjorda takräcket, vilket var tillverkat av hydraulrör och konstruerat av min pappa. Tungt och stabilt. Max lastvikt på taket var på den tiden ett okänt begrepp.
Efter kontakt med Gunnar fick jag även veta följande:
Bilden är tagen mellan Trollstigen och Alnareset i Norge i mitten av juli 1956. Bilen var min pappas och det var han som tog bilden. Den här bilen tog oss runt inte enbart i Sverige och Norge utan även runt stora delar av västeuropa. Att ta sig över Alperna eller solstekta slätter i Italien var inget problem för denna lilla bil, som min pappa hade från 1953 till 1960. Den var inte riktigt standardutrustad då min pappa lät byta värmesystemet i bilen vid leverans från ANA i Nyköping. Så bilen var utrustad med värmesystemet från den större Standard Vanguard vilket var bra vintertid. 
Alltid roligt när man får en historia till en bild. Tack Gunnar!




Standard Motor Company var ett brittiskt företag som grundades 1903. Man tillverkade bilar och flygplan fram till 1963. I Indien tillverkades bilar med namnet Standard fram till 1987.


1953 års Standard Eight var en helt ny bil och den tillverkades endast som sedanmodell. Den helt nya motorn på 803 cc producerade 26 hk vid 4500 r/min, men ökades 1957 till 30 hk vid 5000 r/min. Den var 4-växlad med de tre högsta växlarna synkroniserade  Från mars 1957 gick den även att få med överväxel. Bromsarna var Girling hydrauliska trumbromsar. För att hålla priset nere, var bilen vid lanseringen väldigt enkelt utrustad. Sidorutorna kunde inte vevas ner utan var skjutbara. Den hade bara enkel vindrutetorkare och ingen bagagelucka. Bagageutrymmet kom man åt genom att vika ner baksätet och ryggstödet kunde delas i två. delar. Från modell 1954 De Luxe kom vevbara sidorutor och 1957 kom Gold Star modellen med utifrån öppningsbar bagagelucka. 1953 hade bilen en toppfart av 98 km/h och accelererade 0-80 km/h på fantastiska 26,5 sekunder...
"Air conditioning" och en fräck öppningsbar bakruta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar