tisdag 1 maj 2012

Santa Fé Railroad

Järnvägsbolaget Santa Fe, eller som det egentligen hette, Atchison, Topeka and Santa Fe Railway, förkortat ATSF, var ett av USA:s största järnvägsbolag. Santa Fe grundades 1859 och existerade fram till 1996 då bolaget gick samman med Burlington Northern och bildade Burlington Northern and Santa Fe Railway, förkortat BNSF.


Vykort från 1958
Loktvätt 1943
ATSF:s järnvägsnät ca 1930
"The Superchief" var ett lyxtåg med "Pullman Streamlinervagnar" som gick mellan Los Angeles och Chicago. 1937 tog denna resa strax under 37 timmar med en snitthastighet av 97 km/h. Redan då körde man på många sträckor ca 160 km/h. I Sverige körde vi inte fortare än 130 km/h fram till mitten på 1980-talet då hastigheten höjdes till 160 km/h. Idag kör vi lokdragna tåg i 160 km/h och motorvagnståg i 160-200 km/h, men utan speciella höghastighetsbanor kommer vi i Sverige aldrig att komma upp i de 300-320 km/h som man med framgång kör i många andra länder.



Ett sånt här Märklinlok drömde Perra om när han var i 8-9 årsåldern, men de ekonomiska resurserna satte stopp. Nedanstående kit såldes på Stockholms Auktionsverk för 2 500 kr för ett tag sedan.
1948 gick det inte riktigt som lokföraren tänkt sig då loket vid en växlingsmanöver blev utan bromsar.


2 kommentarer: