måndag 7 maj 2012

Norton Commando

Rådhes Motor i Nyköping var svensk generalagent för Norton.
Annonsen från MC-Nytt 1972.

Och titta, här är originalannonsen! Rådhes gjorde alltså lite analog photoshopping 1972.


1972 fick designavdelningen på Nortonfabriken något av ett hjärnsläpp när man presenterade Commando Hi-Rider. I vågorna efter Easy Rider och de andra tuffa mc-filmerna tog man en vanlig Commando och monterade på en mindre tank, ett aphängarstyre och motorcykelhistoriens fulaste sadel. Man hoppades att knuttarna skulle gilla det dom såg. Det gjorde dom inte... 


...inte ens när man satte en vacker dam på hojen som lockbete...
Många av dessa Hi-Rider är idag ombyggda till vanliga Commando och de som trots allt finns kvar i originalskick betingar höga priser.

1 kommentar:

  1. Jag hade skrivit under din kommentar för några år sedan, innan jag kollat källorna, men nu vet jag bättre, för konstigt sålde denna märkliga modell - i mina ögon en vidriga tingest- väldigt bra i USA, där smaken är lika hemsk som populiationens politiska ömdöme.
    Jag trodde inte också att en sådan här sak importerats hit till vårt land, men åtminstone en Hi-Rider kom hit. Tyvärr. ...och två finns tydligen rullande på våra vägar.
    ...å andra sidan, smaken är alltid individuell. "Let live and let live."
    mvh
    nortonlasse

    SvaraRadera