måndag 7 maj 2012

Hjulångare i Sverige

Hjulångare är väl något man kanske oftast förknippar med Amerika, men de har funnits även i Sverige. Akterhjulångaren "Indalen" byggdes på Lindbergs varv i Stockholm 1887 och kom sommaren samma år till Sundsvall för vidare färd upp till Indalsälven. 
Hjulångaren var 32,5 m lång och 7,5 m bred. Skovelhjulet i aktern mätte 380 centimeter i diameter. De dagliga turerna gick mellan Lunde och Liden och både gods och passagerare transporterades. Ombord på båten fanns kapten, styrman, maskinist, 
2 besättningsmän, restauratris, kokerska och serveringspersonal. 
Sista resan gjordes sensommaren 1926.
Akterhjulångaren "Indalen"
Hjulångaren "Uddewalla" ansågs vara Sveriges snabbaste ångbåt under 1850-talet. Fartyget  hade 60 hästkrafter och klarade sträckan Uddevalla-Marstrand på 7,5 timmar och Göteborg-Marstrand på 2 timmar. Den såldes till Danmark 1876. 

Hjulångaren "Uddewalla"

Hjulångaren Eric Nordevall
Hjulångaren "Eric Nordevall" beställdes av Ångfraktbolaget Stockholm-Göteborg, bildat 1833, för att trafikera den då nyligen invigda Göta kanal. Den gick först som postångare mellan Ystad och Stralsund och sattes senare efter en kort tid in i trafik på Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg. Eric Nordevall förliste och sjönk utanför Vadstena norr om ön Jungfrun i Vättern 1856. Både passagerare och brännvinslast hann räddas men skeppet gick till botten.  
Vid dykningar 1980 upptäcktes vraket på Vätterns botten. Nu står fartyget lugnt och stilla på ett djup av 45 meter och är fortfarande väl bevarad.


1995 bildades "Föreningen Forsviks Varv"  för att bygga en replika av hjulångaren Eric Nordevall. Vraket mättes och dokumenterades noggrant under de marinarkeologiska undersökningar som genomfördes av Sjöhistoriska museet i Stockholm. Med hjälp av detta startade 1995 bygget av Eric Nordevall II. Med gammal skeppsbyggeri- och maskinteknik byggde man så nära originalet som möjligt med hänsyn till dagens sjösäkerhetsregler.




Det som gör projektet världsunikt är återskapandet av ångmaskinen, som tillverkades 1836  med teknik från England. Fem reklamritningar av originalmaskin och originalpanna har påträffats i Sjöhistoriska museets arkiv. Utifrån dessa ritningar har nya gjutmodeller tagits fram och därefter har nya maskindetaljer gjutits. Den nya maskinen har tillverkats av Motala Verkstad precis som originalmaskinen. 

Ångpannan är från Kockums i Karlskrona.

Den 6 juni 2009 sjösattes hjulångaren Eric Nordevall II. 


I juni 2009 bogserades den till Motala där ångmaskin och ångpanna togs ombord.


I augusti 2011 gick Eric Nordevall II för egen maskin under en tvåveckorsperiod till Stockholm för att där döpas av H.K.H. Kronprinsessan Victoria.



Just nu seglar "Eric Nordevall II" genom Göta Kanal till Göteborg dit fartyget beräknas ankomma den 18 maj. I juni gör hjulångaren årets "Ericsgata Väst 2012" från Göteborg till Forsvik.

När Eric Nordevall ankommer Göteborg finns det två spännande fartyg i hamnen. Vid Eriksbergskajen ligger nämligen Ostindiefararen Götheborg, också det en nybyggd replika av ett ett gammalt förlist fartyg. Ska försöka ta några bilder på fartygen som jag sedan lägger ut här på bloggen.

1 kommentar:

  1. Tack för intressant läsning! Dessa giganter till båtar som är som fulländade konstverk med för den tiden det senaste i teknik.

    SvaraRadera