lördag 12 maj 2012

Aurora 1957


Den katolska prästen Alfred Juliano från Connecticut i USA, var förtjust i bilar, men han tyckte att de amerikanska slagskeppen som trafikerade amerikas vägar på den tiden, var livsfarliga både för förare, medtrafikanter och fotgängare. Han funderade över hur han skulle kunna tillverka en verkligt säker bil och efter två års konstruktionsarbete beslutade sig Giuliano för att påbörja sitt livsverk. 
Han tog alla sina besparingar, samlade in donationer från församlingsbor och köpte ett chassi från en Buick Roadmaster 1953. Bilen byggdes av glasfiberarmerad plast på en ram av trä.




Efter tre års hårt arbete, var bilen färdig. Den var 5,5 m lång, och hade många, för den tiden, nya säkerhetsdetaljer. Det fanns rattstång som kunde tryckas ihop, sidokrockskydd, säkerhetsbälten och stoppad instrumentbräda.


En innovativ funktion var att sätena kunde snurras bakåt 180 grader om en olycka hotade. 


Bilen hade inbyggda hydrauliska domkrafter som kunde manövreras från instrumentbrädan och reservhjulet som var placerat i fronten, var monterat på en ramkonstruktion som kunde sänkas till marknivå. Den kanske märkligaste säkerhetsfunktionen var vindrutan som såg ut som en bubbla för att minska risken att ansiktet skulle skadas vid en kollision och för att inte behöva ha några vindrutetorkare.

Taket var av genomskinlig plast. Fronten var fylld med ett skummaterial och var monterad på stötdämpare för att skydda både förare och fotgängare.
Bilen hade kostat 30 000 dollar att bygga. Juliano räknade med att kunna sälja bilarna för 12 000 dollar, vilket ska jämföras med att den i särklass dyraste bilen i USA 1957, var Cadillac Eldorado Brougham som kostade 13 000 dollar. Vid den första pressvisningen gick allt fel, och de ekonomiska problemen hopade sig. Juliano var svårt skuldsatt, anklagades för att ha förskingrat församlingsbornas donationer och han gick så småningom i konkurs. Bilen togs ifrån honom pga en obetald  skuld och blev 1967 stående utomhus bakom ett garage.  Alfred Juliano avled 1989 i en hjärnblödning.
1993 upptäcktes bilen av den brittiske bilentusiasten Andy Saunders. Andy hittade Aurora via ett gammalt foto i en bok. På fotot fanns en verkstadsskylt i bakgrunden och tack vare den fick han tag på ägaren. 
Saunders: "Den var så ful att det var overkligt, men samtidigt tänkte jag genast att jag måste ha den". Han köpte bilen osedd för 
1 500 dollar och fick den också transporterad till England för ytterligare 2 000 dollar. När han fick hem bilen, insåg han att den var i ett otroligt dåligt skick.






Han satte dock igång med att renovera bilen, men eftersom dokumentation och delar saknades, tog det lång tid att få den färdig. Det svåraste var den buktiga vindrutan, eftersom ingen visste hur den en gång i tiden hade tillverkats. 2005 var Aurora klar, och visades på Goodwood Festival of Speed.






Som kuriosa kan tilläggas att denna bil flera gånger blivit utsedd till "Världens fulaste bil"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar