lördag 14 april 2012

Volvo VESC



I mars 1972, alltså för fyrtio år sedan, presenterade Volvo en säkerhetsbil – Volvo Experimental Safety Car.


Volvo VESC var ett inlägg i debatten om bilars säkerhet i USA.


VESC blev ett uppseendeväckande inslag i säkerhetsdebatten och Volvo inbjöds att visa upp sin VESC vid en stor transportutställning, Transpo 72, som arrangerades i Washington i maj 1972.


En intressant detalj är att VESC var försedd med backkamera.


Volvo VESC:s design hade en del likheter med Volvo 240 som presenterades på hösten 1974.  

Idag kan man se Volvo VESC på Volvos museum i Göteborg.

2 kommentarer:

  1. Såg detta på "Via Sverige" i ettan idag jag med =)! Jätte intressant faktiskt att dem kunde göra alla dessa sakerna redan då. Det tror man liksom inte. Men då är ju sånt som krockkudde och backkamera/sensor, m.m. inte så värst nytt iaf =)! Bra blogg =)! Den kommer jag följa =)! Haha! Ha de bra =)! //Kajsa
    P.s Jag antar att denna bilen inte är ett exemplar som man kan köpa eller ;P? haha d.s

    SvaraRadera
    Svar
    1. "haha" skulle inte stå efter "den kommer jag följa" :P! Utan sist, men gjorde om mitt inlägg, så då hanmnade det där, "haha" ;P! Lät lite dumt, och vill inte att du tar illa upp, då det var ett misstag att det hamnade där =)! För jag kommer verkligen att följa din blogg =)! Vad fel det kan bli ibland ;)! HA-HA ;D

      Radera