måndag 30 april 2012

Triumph, Sportdepån och Dunstall

Sommaren är i antågande. Kanske dags att slå till på en ny Hot Dog!


Längst ner till till höger står att MC-utrustningen kommer från specialisterna Sportdepån och mannen till vänster med en korv i näven, var anställd på dennna firma. Jag tror han hette Dan, men minnet kan svika. Jag jobbade själv på Sportdepån en tid 1971 efter att ha hoppat av gymnasiet efter endast två veckor. Motorcyklar (och brudar förstås..) var det enda som snurrade i huvudet på Perra då, och att få jobba på en av Sveriges största butiker för mc-tillbehör var naturligtvis en dröm. Ägare till butiken var Göte och Gun Thuresson.



Sportdepån var verkligt stora på skinnkläder och sålde mycket på postorder. De hade ett eget märke som hette Silwer Hawk. Det mesta tillverkades i Malung och kunden kunde beställa sina kläder precis som de ville ha dem, även efter personliga mått. Skinnjackan "Highway Patrol" i svart (artikel.nr. 1035) var storsäljaren, men även skinnställ och stövlar sålde vi mycket av. Svart var fortfarande den vanligaste färgen, men färgade skinnkläder började nu bli populära. Vi sålde också rejäla fårskinnsvästar. Dessa västar syddes upp av en äldre man som bodde på andra våningen i samma hus som affären låg. Praktiskt och bra då han sydde efter beställning.


Vår tvåfaldige världsmästare i 125 cc road racing, Kent Andersson (1942-2006), var en av de första i VM-cirkusen som åkte i ett färgat skinnställ. Han körde alltid i vitt och rött. 
1973
1974.Kent i sin speciella KA-hjälm från AGV.
Hjälmen som Kent har på bilden har en speciell historia. Svenska Motorcykelförbundet, Svemo, ville på den tiden, som jag tror enda land i världen, inte godkänna heltäckande integralhjälmar. Kent var förbannad, och tog i samarbete med AGV fram en hybridhjälm, med ett halvt skydd för hakpartiet. Den hjälmen såldes sedan av AGV under namnet KA-hjälmen. Så småningom blev naturligtvis integralhjälmen tillåten även i Sverige. Det som var märkligt, var att samma Svemo godkände den klassiska hjälmen från Cromwell. Den var gjord i något slags fibermaterial och var naturligtvis en betydligt sämre hjälm än de moderna integralhjälmarna. Kent kämpade på och fick till slut rätt. Sportdepån var då svensk importör av Cromwell, men de enda som köpte dessa gamla "papp-askar" var en och annan tävlingsförare.


En annan storsäljare var alla tillbehör från den engelska firman Paul Dunstall. Ljuddämparna "Dunstall Decibel" sålde vi mängder av. 


Paul Dunstall gjorde även kompletta Dunstall-Norton och Sportdepån var svensk generalagent för dessa specialare. Trimdelar som kamaxlar, ventiler, kolvar, cylindrar och annat "godis" fanns också att handla över disk.
Här en bild på en Dunstall 750 Domiracer.
Dunstall Domiracer 750


Ovanstående Domiracer såldes med "Twin Megafons". Det märkliga är hur en engelsk twin kan få ett avgasljud liknande en Honda-4 bara genom att montera på andra ljuddämpare...


Dunstall gjorde också specialare på Norton Commando. De hade tank, sadel och kåpa i glasfiber. Motorn hade 810 cc, vassare kam och annat avgassystem. Den hade dessutom något så modernt som skivbromsar fram. Bakåtflyttade fotpinnar var också monterade.
Bild: motorcycleclassics

Den stora boomen för Dunstall kom i början på 70-talet då försäljningen av japanska motorcyklar ökade lavinartat. Mängder med tillbehör fanns att köpa. Kåpor, glasfibertankar, sadlar, avgassystem och mycket annat såldes i mängder. 
Dunstall Kawasaki och Honda 1975

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar