måndag 16 april 2012

Moskvitch

Elegant, linjeskön och med snabbaxad motor. Nu också rallytestad i Svenska Rallyt!
Annons från 1966
Och vad ser vi här? Jo, en Moskvitch med grön saluvagnsskylt framför Grand Hotel i Stockholm!


Och här har vi en Moskvitch 407 på Manhattan i New York 1958.


Lite rysk reklam för modell 408.


Någon slags rysk 3-D annons...


Så här översätter Google texten i nedanstående annons: 
"Elite 1500 Cavalier. Om du inte vill passera över körning, köpa det".



1964 gjordes denna prototyp 408 AZLK "Tourist" i endast två exemplar...


...och till och med en elegant cabriolet såg dagens ljus, också den bara som prototyp.


En klart manlig modell var den fyrhjulsdrivna Moskvitch 410 från 1957.


Modell 2140 eller som den kallades på exportmarknaderna 1500 SL.


Modellen Aleko tillverkades 1986-2000 och designen sägs vara en kopia av "Årets bil 1976", Simca 1307/08.


1997 gjordes en facelift och bilen döptes om till "Sviagator".


Även pick-uper gjordes.


1998 gjorde Moskvitch det sista rycket och presenterade lyxmodellen "Ivan Kalita". Motor från Renault på 2 liter och 113 hk.




En enklare version av "Ivan Kalita", var "Kniaz Vladimir" som också gjordes i en variant för den ryska trafikpolisen GAI.


Visste ni att Moskvitch på 60-talet tänkte göra en satsning på Formel 1? Det var den ryska industrin som ville "visa musklerna", och 1965 började utvecklingen av en motor på 1500 cc, 8 cylindrar, dubbla överliggande kamaxlar och fyra dubbla Weberförgasare. Effekt, ca 200 hk vid 10.500 rpm. Bilen skulle ha skivbromsar på alla hjul och en kaross utprovad i vindtunnel. Projektet stoppades dock av det Sovjetiska Ministeriet och anledningen sades vara brist på pengar.
 . Tyvärr


På 50-talet tävlade Moskvitch med denna fräcka racer, dock bara i nationella tävlingar. Denna strömlinjeformade farkost  kom upp i modiga 223 km/h! 

Moskvitch har även tävlat i rally med viss framgång. En andra plats i London-Mexico City 1968, tredje plats i Safari Rallyt och vinst i "Tour de´Europe" 1971.




Man gjorde faktiskt också en prototyp till värstingklassen Grupp B, Moskvitch 2141 KR. Bilen finns nu på Autoreview museum i Moskva.


2002 var det slut och företaget gick i konkurs. Anläggningen tillhör nu OAO Avtoframos, ett joint venture som ägs av staden Moskva och franska biltillverkaren RenaultUnder 2005 började Avtoframos montera Renault Logan. 

1 kommentar: