lördag 21 april 2012

Järnvägsbron i Vänersborg


Järnvägsbron i Vänersborg är en mycket speciell konstruktion. Den invigdes 1916 och är en bro av s.k. enkelklafftyp. Bron finns på järnvägssträckan Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga. Banan var från början en privat järnväg och förstatligades 1940. I slutet av 1940-talet elektrifierades sträckan, något som var knepigt att lösa när det gällde klaffbron eftersom motvikten går ända ner mellan rälerna när den fälls upp och alltså skär tvärs igenom där kontaktledningen går. Motvikten är ett järnskelett omgivet av armerad betong. Många lokförare har genom åren tyckt att det varit lite läskigt att passera under denna betongklump...



Bron från ovan.


I februari 1914 tog man in anbud från fyra svenska och fem tyska firmor, och det blev tyska J. Golnow & Son som antogs som entrepenör. Anbudssumman var 161.043 Reichsmark.
Ursprungligen satt en man i manövertornet och skötte bron, men numera fjärrstyrs den från Kanalcentralen i Trollhättan. Bron är synkroniserad med järnvägens ställverk  så att signalerna visar stopp och vissa växlar läggs om till s.k.skyddsspår innan bron kan öppnas.
I dag lever järnvägsbron i Vänersborg på övertid. Den är inte dimensionerad för den belastning den utsätts för nu. Dels handlar det om grundläggningen i vattnet och dels är det flera saker som inte längre går eller lönar sig att reparera på bron. Planen är att bron ska bytas ut inom de närmaste fem åren.


6 kommentarer:

  1. Den där har man sett.
    Den nya bron över älven i Trollhättan är ju ganska spektakulär också, men det kanske inte är samma bana? Men de knyts väl ihop i Öxnered, om jag inte är helt fel ute.

    SvaraRadera
  2. Ja, banorna "Göteborg-Karlstad/Oslo" och "Uddevalla-Herrljunga-Borås" korsar varandra i Öxnered.

    SvaraRadera
  3. Hej Perra! Enl Wikipedia är järnvägsbrom i Vänersborg ritad av samma konstruktör som gjorde Golden Gate bron i San Francisco. Ganska fantastisk kuriosa om det stämmer

    Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer vilket faktiskt till och med har uppmärksammats i bla Usa.

      Radera
    2. Från Expressen.se: Ja, och nej. Golden Gate-bron, invigd 1937, ritades av den amerikanske broingenjören Joseph Bearmann Strauss. Järnvägsbron i Vänersborg, invigd 1916, är en bro av så kallad enkelklafftyp och en i det närmaste exakt kopia av en bro Strauss ritade flera år tidigare.
      -Strauss gjorde en baskonstruktion för rörliga broar och den använde han sen i olika variationer på temat. Bland annat gjorde han en i Kairo, en i Seattle och en i San Francisco, berättar Rutger Friberg som håller på med en bok om bland annat bron i Vänersborg. Klaffbron i Vänersborg byggdes då den gamla farleden mitt inne i stan blev för liten i början av 1900-talet. Istället muddrade man upp där kanalen går i dag.
      -Förebilden är en bro i Chicago, men Strauss ritade inte den i Vänersborg. Han visste aldrig om att en av hans konstruktioner användes här i Sverige. Än mindre fick han betalt för det. Den dåvarande tekniske attachén i USA ska ha fått tag i både foton och skisser av Strauss bro i Chicago. Dessa användes sedan av Bröderna Gollnow & Sohn, den tyska firma från Stettin som fick uppdraget att göra bron.

      Radera
    3. Intressanta men motsägelsefulla uppgifter. Broritningarna som innehas av Sjöfartsverket från ca 1910 anger Strauss som konstruktör....

      Radera