torsdag 19 april 2012

Heta kassetter 1985

Janne "Loffe" Carlsson bland riktigt heta VHS-kassetter. 
Annons 1985
VHS-systemet lanserades av JVC 1976. I slutet på 70-talet och början på 80-talet rasade en strid om vilket videoformat som skulle bli det dominerande. De tre konkurrenterna var JVC med "VHS", Sony med "Betamax" och Philips/Grundig med "Video 2000".  Video 2000 hade finessen att man kunde vända på bandet och därmed få dubbelt så lång speltid, 2 x 4 timmar (senare 2 x 8 timmar) och ansågs också av många ha bäst bildkvalitet. Betamax ansågs ha bättre teknik och bättre bild än VHS. Det var dock VHS som gick segrande ur striden, mycket pga bättre marknadsföring. VHS blev sedan det dominerande videoformatet ända till 1996 då DVD:n lanserades. 
Egentligen är det märkligt att det gamla VHS hängde med i över 25 år, trots dålig bildkvalitet och klumpiga kassetter.


Sony Betamax 1975
Philips Video 2000

4 kommentarer:

  1. Videobandspelare är svåra att få ta på nu för tiden. Men VHS-band (filmer) finns i överflöd på loppmarknader och sccondhand.

    SvaraRadera
  2. Vi hade en Philips Video 2000 när jag var liten!
    Jag minns den som väldigt bra.
    Nackdelen var att man inte kunde låna filmer av kompisarna som bara hade simpla VHS-spelare...

    Jag använder fortfarande VHS när jag spelar in filmer, trots att jag har en inspelningsbar DVD, bara för att det är betydligt snabbare och enklare med VHS:en.

    SvaraRadera
  3. Jag använder också VHS när jag ibland ser på vissa filmer som inte finns på DVD än idag.

    Tips! Jag har nu egna webbsidor med gamla svenska hyr-videokassett-samlingar med bl.a. Walt Disney och sedan barn & familjefilmer från Select Video AB från 1980-talet.

    Allmänt om Disney-filmer finns här:
    http://leolofgren-roberts.blogspot.se/2015/05/allmant-information-om-webbsidan.html

    Select Video AB:
    http://leolofgren.blogspot.se/2015/06/svenska-ovriga-filmbolag-ut-av-select.html

    Har ni några ytterligare frågor om min webbsida, tveka inte och hör av er till mig.

    SvaraRadera
  4. Hej igen. Nu de sista tre månaderna har jag uppdaterat om mina inlägg och hela min blogg så att det blir en museum / galleria- webbsida med äldre svenska hyr-videokassetter från många olika videobolag. "Svenska videokassettmuseet" http://leolofgren-roberts.blogspot.se/2015/10/hem.html

    SvaraRadera