fredag 2 mars 2012

SL:s första kvinnliga busschaufför


Bild: Spårvägsmuseets arkiv

Margit Claesson arbetade som konduktör i Stockholm på 1950-talet och fick en dag veta att några kvinnliga kompisar anmält sig till en bussförarutbildning. ”Kan dom, kan jag”, tänkte hon och anmälde sig.
När utbildningen var klar blev hon den första kvinnliga bussföraren i världen, väster om järnridån. Hon gillade att köra buss dagtid, något som många av hennes kollegor tyckte illa om. Dessutom föredrog hon att köra buss utan konduktör för att hon då fick rå sig själv, även om det blev jäktigt ibland:
”Under de korta pauserna får man ingen vila, då skall man klippa biljetter m.m. Vara bussförare är en ansträngande uppgift, men det värsta är inte själva körningen utan tiderna”, berättade Margit Claesson för tidningen Spårväg och buss 1961.
Hon tyckte att det var jobbigt med halkan på vintern. Körfilerna var bra, men hon påpekade att man måste passa sig noga när man körde eftersom filerna var avsedda för spårvagnarna som var mycket smalare än bussarna.
SS, föregångaren till SL, anställde de första kvinnliga busschaufförerna 1958, och 1961 var de 28 stycken.
Bild: Spårvägsmuseets arkiv
Artikel från Svenska Bussbranschens Riksförbund. 

2 kommentarer: