onsdag 14 mars 2012

Senaste nytt!

1971 spekulerar tidningen Motor om nyheter på bilfronten.
Från tidningen Motor 1971
Opel Rekord och nya Ford Taunus ser ju ut att stämma ganska väl överens med bilarna som började säljas 1972 även om namnet Taunus försvann och ersattes av Consul och Granada. Audin är nog det som blev Audi 50 och senare VW Polo. Spekulationerna om en helt ny VW var också riktiga, men den kom aldrig i produktion.


Volkswagen hade tagit fram en efterträdare till "Bubblan". Maskiner och verktyg var beställda. Den nya bilen, som internt kallades EA 266, hade en helt ny och väldigt originell drivlina. Bilen hade bakhjulsdrift, vattenkyld motor under baksätet, dessutom var den placerad på ena sidan framför bakaxeln. Detta gav god viktfördelning, och utmärkta köregenskaper. Dessutom var det bagageutrymme både fram och bak. Prototypen kan studeras på AutoMuseum Volkswagen i Wolfsburg. 
Volkswagen EA 266




När Volkswagen köpte Audi blev Rudolf Leiding chef i Ingolstadt. Där byggde han upp Audis nya modellprogram med ett antal nya modeller. Först Audi 100, sedan Audi 80 och 50. 1 oktober 1971 tog Rudolf Leiding över chefskapet även för Volkswagen. Leiding ville att alla nya bilar i koncernen skulle konstrueras efter ett nytt plattformskoncept. Det skulle innebära att flera modeller kunde använda samma växellådor, motorer och framvagnar, något som skulle innebära bättre ekonomi. Rudolf Leiding hade då ett stort problem att ta tag i. Den nya modellen som tagits fram, EA 266, passade inte in i det nya konceptet. I slutet på oktober 1971 efter endast tre veckor som chef, fattade Leiding beslutet att lägga ner hela projekt EA 266. Han hade då bestämt sig för att gå vidare med det projekt som senare skulle bli Golf. Detta var kostsamt, men har i efterhand visat sig vara ett klokt beslut.


1973 kom den första modellen i den nya generationen med framhjulsdrift, VW Passat. Formgivare var Giorgetto Giugiaro.


1974 startade produktionen av sportcoupén Scirocco 


...och samma år kom den blivande dundersuccén Golf. Härliga färger på dessa 70-tals VW!
Om ni tittar in hos Farbror Sid kan ni få se en trevlig Golf LS. 
1976 kom nästa milstolpe, Golf GTI. Bilen hade en 1,6 liters motor på 110 hk och var den första bilen i helt ny bilklass med små effektstarka småbilar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar