onsdag 21 mars 2012

Reklamen i Stockholms tunnelbana.



När den nya tunnelbanan öppnades i Stockholm 1950, var det naturligtvis en  möjlighet för SL att få in stora reklamintäkter. Reklamen ansågs även vara en färgklick på de i början enkelt utsmyckade stationerna. 50-talets T-banereklam var lite annorlunda mot i dag. Reklamaffischerna var handmålade och eftersom kampanjerna löpte på ett år, handlade det mycket om att bygga upp ett varumärke eller lyfta fram en produkt. Budskapen var ofta kortfattade och i stil med Mjölkcentralens ”Gott med fil”.  
...eller en enkel uppmaning som ”Drick Fanta Orange”.
Ibland vitsade man till det lite som med ”Visst katten, Apotekarnes vatten”. 
Bild: sparvagsmuseet.sl.se  
Affischerna skiftades varje månad mellan olika stationer för att fler skulle se dem och för att färre skulle hinna tröttna på dem. 
Tunnelbanereklamen tog snabbt över som den viktigaste reklamplatsen i Stockholms kollektivtrafik. År 1951, när tunnelbanan varit igång ett år, tjänade Stockholms Spårvägar 255 000 kronor på reklam (ca 3,8 miljoner kronor i dagens penningvärde), varav tunnelbanan stod för en bit under tio procent. 2009 redovisade SL reklamintäkter på 196 miljoner kronor varav merparten kom från tunnelbanans reklam.


Några annonser som funnits i tunnelbanan under åren.










Några sidor ur Svenska Lokaltrafikföreningens skrift från 1952 visar lite hur man tänkte. Som vanligt, "klicka för större bilder".






Enkel och uppmanande tunnelbanereklam!


Källor: SvD, Svensk Kollektivtrafik

1 kommentar:

  1. ÅHHH, jag bara älskar gammal reklam!!! Inte såsom dagens hjärntvätt som babblas på TV´n till leda...

    SvaraRadera