måndag 19 mars 2012

Registreringsnummer A8

A8 på en Saab 92 är ju riktigt elegant. Synd att hovet inte har kvar vagnen. Den hade varit perfekt för Madde att glida omkring i...
Ur "Motor" 1950
En liten historia från NWT om en annan bil inom hovet med reg.nr. A8.
En av hovets Benz 1907
Det är den 15 maj 1907. Prinsarna Carl, Eugen och Gustav, sedemera Gustav V,  har blivit riktigt sugna på de nya, flotta bilarna som har kommit ut på marknaden. Efter noggrant övervägande beslutar de sig för att köpa sig var sin Benz från firman Gjestvagns i Stockholm.
De stora och lyxiga Benzbilarna får registreringsnummer A4 (Gustav), A8 (Eugen) och A17 (Carl). Det är om prins Eugens bil som den här historien ska handla. Målarprinsen Eugen ägde sin Benz till 1913 då han sålde den tillbaka till Gjestvagns som avyttrade den till friherre Johan Nordenfalk på Ferna bruk utanför Skinnskatteberg i Västmanland.
– Den 27 maj 1921 sålde Nordenfalk Benzen till Bilfirma Albert Holmér i Stockholm och där köptes bilen av Alarik Hjalmar Julius Thörnblad och Helge Johansson Järnesund. Då fick den Värmlandsnumret S 1146. De behöll bilen till den 4 februari 1925 då den såldes till Eskil Jonsson i Charlottenberg.
– Därefter fanns det ytterligare någon ägare av bilen innan den slutligen kom till Olof Engelbrektsson i Bogen någon gång samma år, berättar Kent G:sson Ekberg, intendent vid Arvika fordonsmuseum.
Redan den 17 februari 1926 anmäldes den speciella kedjedrivna Benzen, med sin 45-hästars motor under huven, till skrotning. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar