måndag 5 mars 2012

Hitlers bredspår

Adolf Hitler hade redan 1934 storhetsvansinne. Han fick då för sig att spårvidden på järnvägen måste ökas till mellan tre och fyra meter. Eftersom normalspåret var, och fortfarande är 1435 mm, så var det alltså frågan om en rejäl ökning. 
I planeringen för det Tredje Riket skulle denna enorma järnväg passa utmärkt och Hitler började själv att skissa på kolossala stationer i München och Berlin. 

Hitler studerar en modell av München Hauptbahnhof .


Invändningar kom från järnvägsexperter som förutsåg svårigheter med att införa en helt ny spårvidd. De föreslog istället fyrspårslinjer med normalspår. Dessa invändningar ignorerades och Hitler beordrade personligen att "Breitspurbahn" skulle byggas. Deutsche Reichsbahn fick uppdraget att projektera ett bredspårsnät över Europa som skulle sträcka sig ända till Vladivostok och Indien. Företag som BBC, Henschel, Krupp, Borsig och Schwartzkopf engagerades för projekteringen.

Förslag till linjekarta Breitspuhrbahn 1943


I Hitlers värld skulle persontågen färdas i minst 200 km/h, dragna av strömlinjeformade lok med en effekt på runt 20.000 hk. Olika konstruktioner av lok diskuterades, allt från ånga till diesel och el.  




Dessa tåg skulle bestå av 8-axliga tvåvåningsvagnar som skulle vara 6,85 meter höga, sex meter breda och 41 meter långa. Hela tåget skulle ha en längd av ca 500 meter, vilket skulle medföra en kapacitet på mellan 2.000 och 4.000 passagerare.


En modell av det planerade tåget. Jämför med modellen av den konventionella vagnen överst till höger i bild.



Vagnarna skulle förses med bl.a. restaurang, bio, pool, frisör och bastu.
Restaurangvagn
Frukostmatsal
Tågets biosalong
Naturligtvis planerades även sovvagnar.
Förrum till sovrummen
Sovrum
Jämfört med konventionella tåg var måtten enorma.






Några prototyper började faktiskt att byggas.


Även gigantiska godståg skulle rulla på speciella godstågsspår i 100 km/h och varje vagn kunde lasta minst hundra ton. Godstågens längd var tänkt att vara 1200 meter och vikten runt 10.000 ton.

Vagnar för speciella transporter skulle också byggas.




Så här tänkte sig Hitler att det skulle se ut.








Så avslutar vi med en film om hur järnvägarna i Europa kunde sett ut om 2:a världskriget fått en annan segerherre... 
(Ha tålamod! Det tar några sekunder innan filmen startar).
video

6 kommentarer:

  1. Det verkar vara miljövänligt, synd att han inte la sin energi på att bygga järnvägar istället...

    SvaraRadera
  2. Tänka sig vad man får lära sig mycket på din blogg......men amerikarnarna har inte haft sådana planer eller? Det borde dom väl, dom ska ju va störst och vackrast......

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant. Jag hade inte en aning om denna storhetsvansinniga järnvägssatsning. För tyskarna var ju järnvägen mycket viktig för krigsinsatsen. Jag trodde att det var lokomotiv BR53 som var det största som projekterades (även om den aldrig kom i produktion, fast Märklin byggde det i skala 1:87). Som tur var så blev det inte någon järnvägssatsningar eftersom tyskarna började backa bakåt då järnvägskartan ritades 1943.

    SvaraRadera
  4. Jag har hört att herrn Hitler begav sig till Lomma och tittade på ett prov med betong från skånska cement utlagt som järnväg. Hade svårt tro det men nu blev ju den historien mer sannolik!

    SvaraRadera