fredag 24 februari 2012

Speed, Velmo och Lohmann

I år fyller moppen 60 år. Det var den 1 juli 1952 som den nya trafikförordningen om ett körkortslöst fordon på max 0,8 hk och högsta hastighet om 30 km/tim började gälla. Många olika typer och fabrikat presenterades och en variant var påhängsmotorn. Här är en försäljningsbroschyr för Speed påhängare som marknadsfördes av KF.






SPEED tillverkades av AB Cykelfabriken Monark i Varberg och såldes genom Kooperativa Förbundet (KF). Det var samma modeller som Monark hade i sitt sortiment men hade alltså försetts med Speed dekaler.


Speed Lyx som på begäran levererades med styre av antingen engelsk- eller Hälsingborgstyp.
Bild: mo-ped.se
Speedoped var en "dekaltrimmad" Monark Monarped.
Bild: mo-ped.se
Monark M400 med ILO 175 cc motor. Den såldes också genom KF och hette då Speed SP400.



Ett annan spännande variant av påhängsmotor var Velmo. Konstruktionen cykelram med motor och bensintank monterade på framgaffeln bör ha gett mopeden något "intressanta" vägegenskaper.


Bilder: mo-ped.se
Tyska Lohman gjorde ett försök med en dieselmotor (!). 18 cc och 0,7 hk bör ha gett mopeden en enastående bränsleekonomi. Tyvärr var driftsäkerheten dålig och konstruktionen blev ingen succé.

Bilder: mo-ped.se

1 kommentar:

  1. Hej, "Perra!" Mycket intressant!
    Jag körde ett flertal "påhängsmotorer” i början av 1950-talet, men INGEN av dessa tre! Jag måste säga att "Speed" hade jag inte hört talas om i "påhängsform!"
    En annan jag skulle velat köra är ,,Küchen", en tysk påhängsmotor som monterades på samma sätt som "Speed!" Det finns en teori att ,,Küchen" kanske bara fanns som komplett med cykel, eftersom jag har sett ett enda exemplar, i Mönsterås i begynnelsen av 50-talet. Denna tyska motor drevs också medelst kuggdrev, men av ett litet drev som arbetade inuti en större kuggkrans. Den lär ha haft frihjul, men vid start kunde man ansluta cykel/motor så att man trampade igång den på samma sätt som brukligt var på den tiden!
    Hälsningar!
    Willy

    SvaraRadera