torsdag 23 februari 2012

Gulf Rambergsvallen


Vilken nostalgitripp! Jag har fått tag på ett foto av min favoritmack från 70-talet där Max & Christer skötte servicen. Skulle man köpa motorolja till bilen (i lösvikt förstås), fick man alltid frågan om det skulle vara "vanlig" eller "bästa" oljan. En pump för tvåtaktsbränsle fanns också, där man med ett vred ställde in hur många procent man skulle ha. Där rundsmorde man sin gamla tvåtakts Saab, och när stiften slog igen på Yamaha 125:an eller Saaben, fick man dem gratis blästrade i en speciell tändstiftsbläster. Köpte man torkarblad så torkade de noggrannt av grafiten på gummit innan de monterades.
Jag minns en gång när jag skulle automattvätta min gamla Saab 99 som tvättades ungefär en gång om året... Jag betalade och skulle köra in då Max kommer rusande och säger att den bilen kör du inte in i tvätten. Den förstör borstarna så skitig som den är! Det var bara att åka hem och tvätta själv...
När Gulf lade ner verksamheten i Sverige, blev det Q8 och idag är det en OK/Q8 mack.


Det var också utanför den här macken som min ombyggda Yamaha 125 brann upp efter tankning några veckor efter jag sålt den. Bensin hade troligtvis runnit innanför tändkåpan vid fyllningen, och när den nya ägaren drog iväg, tog det sig rejält. Jag fick se resterna när den bärgats till verkstad, och det var ingen vacker syn. Glasfiberarmerad plast brinner bra...
Jag och min Yamaha 125 -69. Året är 1971.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar