onsdag 15 februari 2012

6-8 brödskivor

1976 kunde man läsa detta budskap på reklamtavlorna runt om i Sverige. Socialstyrelsen har fått mycket kritik för detta, men det var egentligen "Brödinstitutet" som låg bakom kampanjen. Läser vi det finstilta på nedersta raden står det "Brödinstitutet i samråd med Socialstyrelsen & Konsumentverket". Och vad är "Brödinstitutet" då? Jo bakom detta namn står den svenska branschorganisationen "Sveriges bagare & konditorer". Brödinstitutet verkar alltså för att öka konsumtionen av bröd i Sverige. Och visst var det smart av dem att få med sig både Socialstyrelsen och Konsumentverket i en annonskampanj för att svenskarna skulle äta mer bröd!

2 kommentarer:

  1. Ung. lika smart som Polarvagnen gjorde 1981 när dom fick landslaget att bära deras logga på hockey VM. http://polarnostalgi.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. De Tre Kronorna mot en isbjörn! Ja, det måste säkert ställt till en del rabalder.

      Radera