måndag 9 januari 2012

Suzuki RK 67


1962 började man köra en 50 cc klass i Road Racing VM, eller TT som det hette på den tiden. En fantastisk maskin var denna 50cc Suzuki racer, byggd 1967. En tvåcylindrig, tvåtakts, vattenkyld parallelltwin där Suzuki lyckades klämma ut 17,5 hk vid ett maxvarv på 17 300 rpm. Litereffekten var alltså  på ca 350 hk! Effektregistret var extremt smalt och hojen hade därför en 14-växlad transmission. RK 67 hade aluminumram och vägde endast 58 kg. I händerna på Suzukis fabriksförare toppade den 176 km/h. Inte illa för en mc på 50 cc för 45 år sedan. 1967 vann tysken Hans-Georg Anscheidt 50cc VM  denna Suzuki RK 67. När FIM 1967 meddelade att man skulle begränsa framtida 50cc racingmotorer till 1 cylinder och 6 växlar, stoppade Suzuki utvecklingen av sin nästa modell, den 3-cylindriga RP68, och drog sig ur VM i slutet av 1967. Dock körde Hans-Georg Anscheidt RK 67 i 50cc klassen även 1968, men då som privatförare, och vann återigen mästerskapet.
Ett inlägg om den fantastiska 3-cylindriga Suzuki RP68 finns HÄR

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar