måndag 16 januari 2012

Knuttarna i Göteborg

Jag har fått tag på en del foto- och filmmaterial från min gamla mc-klubb Kortedala MK. Det mesta är från andra halvan av 60-talet till början av 70-talet. Själv började jag åka hoj 1970, just när reglerna för lätt mc ändrades från 75 kg till 125 cc. Motorcykelmarknaden exploderade och den tekniska utvecklingen gick rasande fort när japanerna tog kommandot. En fantastisk tid! Som 125-åkare (blöjknutte...) var man inte direkt välkommen bland de stora tuffa grabbarna som brukade samlas på Kungstorget. När 18-årsdagen äntligen kom, blev jag medlem i Kortedala Motorklubb. På den tiden måste man bli rekommenderad av en som redan var medlem för att få gå med. I garaget stod en ny Yamaha XS 650 och väntade.
Jag kommer efterhand att lägga ut lite bilder och filmklipp här. Är du intresserad av knuttelivet i Göteborg på den tiden, så häng med!
Här ett foto från Kungsportsplatsen när klubben är ute och kör. Mest engelska hojar, en del BMW och längst fram till höger syns "Fiskarn" på nya 4-cylindriga Honda 750. Ingen hjälmlag 1970!


Det var här KMK bildades i några garage i stadsdelen Kortedala 1958. Klubben finns fortfarande kvar och firade 50-årsjubileum 2008. 

Jag och min Yamaha 650 1972.

1 kommentar:

  1. Den var allt bra snygg Hondan och du förstås....sen blev de väl en Mach 111 vad jag mins.....åkte snabbt på toredalsgatan, där jag tjuvkörde mamma o pappas moppar......

    SvaraRadera