tisdag 3 januari 2012

Jättestensskolan och badet i Rambergsskolan/Bjurslättsskolan


På mellanstadiet 1964-67 gick jag i Jättestensskolan på Hisingen i Göteborg. 


Min gamla klassföreståndare Sigrid Carlsson gick bort för bara något år sedan, 109 år gammal! 


Skolan byggdes 1957 och dess formspråk är inspirerat av 1930-talets funktionalism. Den nu nyrenoverade byggnaden är k-märkt och ingår i Göteborgs kommuns program för bevarande av kulturhistoriskt värdefulla byggnader. Här har jag tagit en bild på skolans framsida som den ser ut idag.



Två bilder från baksidan. Till höger syns den cirkelformade barnbespisningen, det som vi i Göteborg kallar "Bamba". Där stod de sura mattanterna och slevade upp våra matportioner och nåde den som inte åt upp sin mat! Pojkarna satt på höger sida, flickorna på vänster. Tillsynslärare var Gunnar Wångblad, bibliotekarien hette Olga och skolvaktmästaren kallades "Kapsylen" eftersom han alltid gick klädd i svart basker. 






Och så en bild på gymnastiksalen, en byggnad jag avskydde. 


Där var svenska mästarinnan i spjut, Ingrid "Pyret" Almqvist, gympalärare och om henne tyckte jag inte...



En gång om året skulle det kontrolleras att vi kunde simma och eftersom Jättestensskolan saknade bassäng, skickades vi istället till Rambergskolan, altenativt Bjurslättsskolan. I dessa skolor fanns en liten bassäng på kanske 15 X 15 m.


Innan vi fick hoppa i vattnet skulle man klä av sig naken för att därefter tvaga sig. Detta gjordes i små badkar under överinseende av några mycket barska badtanter med hårda nypor och hårda borstar. Efter detta var det inspektion, och sedan skulle man springa genom en iskall duschtunnel. Brrrr!  Detta var alltså så sent som 1964-65. Jag har lyckats komma över ett foto från en av dessa badinrättningar (Rambergsskolan). Det är taget 1922, men precis så här såg det fortfarande ut när vi var där och simmade.



17 kommentarer:

  1. Hugaligen! Detta väcker djupt förträngda minnen från sent 70-tal för min del.

    SvaraRadera
  2. Ja en del saker var inte bättre förr!

    SvaraRadera
  3. Kom ihåg att vi fick borsta varandras ryggar och sen gå in i en stor dusch. Minns även en simskolärare som skrek i den ekiga halen " äter du soppa med gaffel eller....." när jag simade med spretiga fingrar.

    SvaraRadera
  4. Fröken Fräken8 februari 2012 20:27

    Vad kul att läsa lite historik om Jättestensskolan.
    På tal om nyrenoveringen, så letar jag just nu efter en bild på skolan från när den var nybyggd! Du har möjligtvis inga sådana bilder/foton?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr. Har också letat utan att finna.

      Radera
  5. Hejsan. Även jag kommer ihåg denna traumatiska upplevelse.Ett tag trodde jag att jag drömt alltihop tills jag träffade en gammal skolkamrat som bekräftade att det var sant. Jag gick också på Jätestensskolan men vi fick gå in baklänges i duscharna o nåde den som glömt badmössan. Nakna!Vad hade skolverket dagt om det idag??

    SvaraRadera
  6. Underbara trauma. Att få gå till Rambergsskolan och lära sig simma. Fantastiskt att få se bild på hur det var förr.

    SvaraRadera
  7. Hej Per-Åke.
    Roligt att se de gamla bilderna. Det du skriver är precis det vi upplevde. Husmor i bamban var ju Ove "o, ve o fasa" Hyllands, mormor och hon var inte lätt att blidka.
    Jag har för mig att jag fick gå till Bjurslättsskolan och simma. Det såg likadant ut där med badkar och sura tanter.
    Vi gick i samma klass tom 7an, om du kommer ihåg.... Ha det RM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej RM (Rose-Marie?)
      Ja, det är mycket möjligt att det var Bjurslättsskolan. Jag vill minnas att jag har besökt båda dessa badinrättningar under min skoltid, ett trauma som förföljt mig genom livet... ;-)

      Radera
  8. Kul att hitta kortet på badet. Har berättat om detta för mina barn.

    Jag kommer framförallt ihåg duschtunneln. Vi gick varv efter varv. Eftersom det var både killar och tjejer undvek man som kille att vara först eller sist bland killarna. För då hade man en tjej antingen framför eller bakom. Sen kommer jag även ihåg allt tjat om att man inte fick kasta sten på änderna i dammen utanför. Jag gick ettan på Rambergskolan 1963-1964. Sedan flyttade jag från Göteborg.

    SvaraRadera
  9. Kul att läsa lite om Jättestensskolan. Började där 1957 i 5:e klass tror att vår klass var blad de första. Gick nog 6:e klass oxå. Kom från Bräckeskolan Flyttade sedan till Lindholmsskolan för 7:an och 8:an. Senare till Hisingstadsskolan/Rambergsskolan, lektionerna delades mellan dessa skolor. Undrar om det skulle förekomma idag att springa mellan skolorna, det gällde ju att passa tider. Har inte så många minnen men det är ju ett tag sedan. Roligt om någon kände igen sig.
    MVH från Dalarna numera.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Började på Jättestensskolan 1957 i fjärde klass, gick där i tre år. Endast pojkar i klassen. Första-tredje klass hade sina lokaler på framsidan, fjärde-sjätte på baksidan. I femman började vi med engelska och fick Wångblad som lärare i detta ämne. Vi hade också musiklärarinna och slöjdlärare - minns ej namnen - men i övriga ämnen undervisade klassföreståndaren Tildborn. Halva klassen hade slöjd på skolan, övriga i en källarlokal på Eketrägatan. Simmade på Bjurslättskolan, minns badkaren och duschtunneln mycket väl.

    Vi brukade hävda att bamba byggts med dess husmor som förebild - denna barska dam var nämligen minst lika rund.

    Vänliga hälsningar från en pensionär

    SvaraRadera
  11. Gick 6:e klass i Jättesten när den äntligen stod klar 1957. Alice Eriksson hette fröken och hon lärde oss engelska enligt naturmetoden samt s. k. engelsk skrivstil. Bra experiment men de dög minsann inte när jag började realskolan året därpå
    ! "Sådär ska man inte skriva" och "visst, du kan ju prata engelska, men nån grammatik har du ju inte fått lära dig" Jättestensskolan låg alltså i framkant då det gällde pedagogik!!!! Fantastiskt! Resten av Sverige fick vänta ett par år till.

    SvaraRadera
  12. Hade också glömt (eller förträngt) detta med de stränga badtanterna. Bodde 1965 i landshövdingehusen mitt i mot Kvilletorget. Kakelugn, kallvatten, gasspis och dasslängor på gården - så det behövdes nog rejäla tag med skurborsten. Vi som gick i Kvillebäckskolan fick med hängande huvud snällt lomma upp till Rambergsskolan.1969 flyttade familjen till en trea i affärshuset Jättensg - Korsklevegatan. Lyxigt med eget rum och badrum i bostaden. När jag var typ 17 flyttade jag till ett loft i samma hus. Då hade jag lyxen med badkar & dusch och en vedeldad bastu i källaren. Högspolande toa fanns i bostaden. Farsan Åke Bohlin startade brottarklubben HAIK och drev i många år skrädderi och kemtvätt på Jättestensgatan.

    SvaraRadera
  13. Flyttade till Önskevädersgatan 1967 och börjage klass 1 det året. Jag har skolkortet med klasskompisarna kvar i en låda. Har många minnen från den tiden. Gunnar Wångblad minns jag. Året efter flyttade vi till det nya Västra Frölunda. Glömmer aldrig första gången vi åkte över Älvsborgsbron i farsans Saab tvåtaktare.

    SvaraRadera
  14. Jag har gått där 1990. Inga bra minnen, bara rasism och skit.

    SvaraRadera
  15. Gick på Jättestensskolan i 4-5 klass.Med början 1957..då var skolan ny.Hade Gunnar Wångblad som klassföreståndare. Hälsningar Erland Johansson.Numera Finsberg i efternamn.

    SvaraRadera