onsdag 11 januari 2012

Honda Rc 116


Jag fortsätter på mitt tema med fantastiska små 50 cc motorcyklar. Tidigare har jag tagit upp tvåtaktarna Suzuki RK 67 och Suzuki RP 68, nu är det dags för 50 cc fyrtaktare från Honda. VM-säsongen 1965 körde Honda med en tvåcylindrig maskin med dubbla överliggande kamaxlar, 8 ventiler, flatslideförgasare och en vikt på 61 kg. Denna motor lämnade 15 hk vid 20.000 varv/min! 
1966 kom man med Rc 116 där man ändrat bl.a. borrning och slag. Motorn lämnade nu 16 hk vid 21.000 varv/min, men rödmarkeringen låg på höga 22.500 varv/min! Den vägde nu 58 kg och hade 9 växlar. Motorcykeln hade en ovanlig typ av frambroms. Den fungerade ungefär som en cykelbroms där fälgen används som bromsskiva. Förmodligen var detta för att spara vikt.
Inför den sista VM-deltävlingen hade tre förare samma poäng och chans att bli världsmästare. När Honda får veta att Japans GP detta år inte kommer att köras på Suzukabanan som Honda äger, beslutar de sig för att inte delta. Det innebär att VM-titeln går till tysken Hans-Georg Anscheidt på Suzuki. 1966 var sista året Honda tävlade i 50 cc-klassen.


Honda Rc 116


Testkörning med RC 116


Den fantastiska motorn


Vevaxel med kolvar och vevstakar




1 kommentar:

  1. det är nytt för mig att RC cyklar finns på marknaden som rc bil

    SvaraRadera