torsdag 12 januari 2012

Bo Rindar 1940-2011

Bo Rindar, en av Sveriges stora mc-profiler gick ur tiden 17 oktober 2011, 71 år gammal. Under flera årtionden verkade han som importör för BMW Motorcyklar och gjorde sig ett namn bland annat genom stora framgångar i roadracing och enduro. Han blev tillsammans med Jane Behlin svensk mästare i sidvagnsracing tre gånger. Dessutom blev han bronsmedaljör i 500-klassen för solomaskiner samt även guldmedaljör i endurotävlingen International Six Days då den kördes i Sverige 1966. Alla medaljer är tagna på motorcykelmärket BMW. Bosse tilldelades 1973 Svemos "Stora grabbars märke". Efter att BMW själva tog över importen av motorcyklar, arbetade Bosse huvudsaklingen som motorjournalist i tidningarna MCM, MC-Nytt, MC-Veteranen och Classic Bike där han gjorde sig känd framförallt för sitt sätt att se motorcykellivet och dess vedermödor på ett humoristiskt och träffsäkert sättHan skrev också många uppskattade krönikor och kåserier. 2007 gav Bosse ut kåserisamlingen ”Full rulle” som innehåller några av de bästa och roligaste texter som skrivits om motorcykelhobbyn. 2011 tilldelades Bosse tidningen Classic Bikes hedersutmärkelse "Classic Bike Hall of Fame".

Bosse med "Classic Bike Hall of Fame"
Annons från MC-Nytt 3/1969.


SM-segrare i sidovagnsklassen 1969


Bosse Rindar och Jane Behlin i Linköping 1969.
Bild: Linköpings MS

Bosse Rindar på Falkenbergsbanan 1963


I slutet på 60-talet tävlade Bosse i T, nuvarande enduro, och körde bl.a. Six Days för Sverige. Han byggde även en endurohoj, då kallad scrambler, med en BMW R60 som grund.
Bosses BMW Scrambler 

Vila i frid Bosse. Vi saknar dig och dina roliga och underfundiga kåserier. Bosses bok "Full rulle" är tyvärr slutsåld på förlaget.

3 kommentarer:

  1. Kul att få träffar på Bosse och Jane sådär 40 år efter deras framgångar i sidvagnsracingen. Jane var en stor idol för mig under 1960-talet och lyckan var stor när jag såg henne IRL tillsammans med Bosse i depån i Röfors då de körde en backtävling där.

    /U

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa lite om morbror. Finns mycket jag inte vet om hans hojande. Fin blogg!
    David Rindar.

    SvaraRadera
  3. Bosse Rindar var en stöddig typ med en allmänt nervärderande attityd mot oss från landet. Vidare var hans priser på BMW reservdelar oerhört höga varför egenimport från Tyskland blev en mycket lönande affär.

    SvaraRadera