fredag 16 december 2011

Lokföraren

SJ:s tjänstgöringsreglemente från 1874 :
"Lokomotivföraren bör fullkomligt inse vigten och den moraliska
ansvarigheten af sin befattning, samt att många medmänniskors lif
kunde komma i fara genom försumlighet, bristande rådighet eller
ouppmärksamhet å hans sida"



När jag började som lokförare 1981 körde vi förutom de vanliga Rc-loken en hel del lok tillverkade på 30-, 40- och 50-talet. Så här såg vår arbetsmiljö ut på dessa gamla trotjänare så sent som i slutet på 80-talet! Ergonomi i toppklass och en härligt bekväm kontorsstol att sitta på... Därtill en bullernivå som krävde hörselskydd! Allt var inte bättre förr.
Ellok litt Du

Ett Hg-lok var heller ingen höjdare att få utskrivet på sin tur...
Ellok litt Hg

Då har vi det lite bättre idag. Så här ser det ut i ett Rc-lok.



... och här förarhytten på ett X2000 tåg.
Förarhytt X2000

Är någon intresserad av knapparna och spakarna så finns det en sida där en av mina yngre kollegor som jobbar i Karlstad, förklarar funktionerna. Den finns HÄR



Här ett par bilder tagna 1981 när jag gick SJ:s lokförarskola som då låg i Mjölby.
Bruna Ma-lok och orange Rc-lok

Hopkoppling av två Rc-lok, sk multipelkoppling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar