tisdag 29 november 2011

Tidningar på tåg

En järnvägsbild från 1949 visar ett av Pressbyråns "tågbud", alltså en ambulerande tidnings- och tidskriftsförsäljare. På 50-talet fanns det flera hundra sådana försäljare som jobbade ombord på tågen. Förr kunde man välja första, andra eller tredje klass på SJ:s tåg. 1956 ändrades detta då tredje klass försvann. Gamla tredje klass blev andra och gamla andra klass blev första. 
Vagnen på bilden är en andraklassvagn littera Bo5b med härliga, plyschklädda fåtöljer. Den är byggd på 40-talet av Kalmar Verkstad och skrotades på 80-talet.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


 Så här såg vagnen ut någon gång på 80-talet.
Bild: jarnvag.net



1 kommentar:

  1. Jag har för mig att jag rest i en vagn med lösa fåtöljer, jag blev ganska förvånad. Kanske var det när jag reste ned till Malmö med "Lapplandspilen" och hämtade ut SJ-uniformen på centralförrådet en gång i slutet av sjuttiotalet :-D

    SvaraRadera