onsdag 19 oktober 2011

Suzuki 80 och Honda 65

Generalagenterna för Suzuki och Honda försökte i slutet på 60-talet slå sig in på den svenska marknaden för lätta motorcyklar. Problemet var att en lätt mc bara fick väga 75 kg, så de enda hojar som kvalade in var Honda 65 cc och Suzuki 80 cc. Suzukin hade 8 hk tvåtakt och Hondan 6 hk fyrtakt. Som man ser på bilderna från Teknikens Världs test 1966, så var det inga stora maskiner. Suzukin sålde hyfsat, medan Hondan bara såldes i ett fåtal exemplar. Konkurrenterna Husqvarna Silverpilen och Zündapp KS 100 var både större och snabbare. Suzukin har jag kört en del då min kompis hade en och då tyckte jag den gick som ett skott, i alla fall jämfört med moppen... I bekantskapskretsen fanns även en Honda 65, och minnet av den är ett gott fyrtaktsljud! 
Den 1 januari 1970 ändrades allt, då viktgränsen slopades. Max 125 cc cylindervolym blev gränsen för lätta motorcyklar. Försäljningen exploderade och det var Yamaha och Honda som blev storsäljarna.
Stora män på små hojar

Honda 65 cc

Suzuki 80 cc



Klicka för större text
Honda 65 med lång sadel för USA
Suzuki 80



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar