måndag 3 oktober 2011

SAS, DC-4 och Caravellen

SAS bildades den 1 augusti 1946 när norska DNL, danska DDL och Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA) slogs ihop. Idag ägs bolaget till hälften av de tre länderna (21,4 % Sverige, 15,1 % Norge och 14,3 % Danmark) och till hälften av privata investerare. Här är avtalet påskrivet och klart 1946.
SAS har bildats 1946

SAS DC-4 1947
1947 köpte SAS tio st Douglas DC-4 för framtida utrikestrafik. DC-4 var ett
4-motorigt propellerplan tillverkat av Douglas, som flög första gången 1938. Det tillverkades i 1242 exemplar. Tillverkningen lades ner 1947
SAS DC-4 i Paris 1948

SAS DC-4 över New York
Cockpit DC-4

26 april 1959 levererades det första jetflygplanet till SAS, franska Caravelle. De var därmed det första flygbolag som använde detta flygplan, till och med före franska Air France. Det var det första jetdrivna flygplanet med motorerna placerade i akterpartiet och inte i vingarna. 1972 upphörde produktionen efter 282 tillverkade plan. Totalt hade SAS  21 Caravelle. SAS avvecklade sin Caravelle-flotta under 1974 och den sista officiella flygningen genomfördes den 25 september. Ett, i mitt tycke, mycket vackert flygplan!
SAS Caravelle

Cockpit Caravelle

En SAS affisch med en Caravelle

SAS Caravelle Route Map


Beatles flög SAS Caravelle i första klass 1964

Caravelle och Porsche 356
Den vackra bilden lånad av Svammelsurium
Det finns även en låt som heter Caravelle Samba som spelades in av bl.a. Lasse Lönndal. Tyvärr finns den ej på tuben, så ni får hålla tillgodo med originalet, Cliff Adams Singers.
video

1 kommentar:

  1. Det är faktiskt jag som gjort videon på Youtube och bilderna kommer alla från mitt arkiv. Några har jag till och med tagit med egen kamera. :-)

    Senare i höst kommer jag att skriva om Caravelle på min blogg, den franska maskinen är som balsam för ögonen och det är omöjligt att tröttna på henne.

    Mycket trevlig bloggpost, fortsätt med det!

    SvaraRadera