fredag 7 oktober 2011

MZ 250 och konkurrenterna 1972

Östtyska MZ var väl inte det märke man drömde om inför sin 18-årsdag 1972. Importören gjorde vad han kunde för att få 250 Trophy Sport att se så sportig ut som möjligt, men i konkurrens med de japanska 250 kubikarna var MZ:an inte mycket att komma med trots ett lågt pris. Bränsleförbrukning och ekonomi var inte vad en vild 18-åring tänkte på i första hand...
1 cylinder, 21 hk, 4 växlar och 130 km/h i toppfart räckte inte långt 1972. 

MZ 250 Trophy Sport 1972
På 50-, 60- och 70-talen hade MZ stora framgångar på tävlingsbanorna både i TT (Road Racing) och tillförlitlighet (Enduro). I Hedemora 1958 tog man sin första GP-seger i TT och i Anderstorp 1976 körde man sitt sista GP. Där slutade man på en nionde plats. 
Detta försökte man naturligtvis använda i sin marknadsföring. Här några tjusiga 70-talsbilder med motorcyklar, vackra damer och tuffa herrar.



En köpare av en 250 cc motorcykel kunde 1972  t.ex. en Suzuki GT 250 med 
2-taktsmotor, 2 cylindrar, 6 växlar, 31 hk och 155 km/h i toppfart. Dessutom med ett mycket modernare utseende.


Yamaha RD 250. 2-taktsmotor, 2 cylindrar, 30 hk, 5 växlar och 155 km/h i toppfart.


Kawasaki 250 S1. 2-taktsmotor, 3 cylindrar, 28 hk, 5 växlar och 150 km/h i toppfart.


Honda CB 250. 4-taktsmotor med 30 hk, 5 växlar och 150 km/h i toppfart.
1983 kom MZ med 12 volts elsystem och skivbroms, något som japanerna då haft i mer än 10 år. 


Lite historik om MZ:
1922. Den första MZ motorcykeln byggs i staden Zschopau under namnet 
         DKW = "Das Kleine Wunder"
1956. Varumärket "MZ" (Motorradwerk Zschopau) introduceras.
1970. En million motorcyklar tillverkade.
1983. Två millioner motorcyklar tillverkade. 
1989. Berlinmuren faller.
1990. MZ fabriken privatiseras. Man kan nu få sin MZ med en 500 cc fyrtaktsmotor från österrikiska Rotax.   
      

1992. MZ går i konkurs då kunderna från tidigare östblocket försvunnit 
         och i väst är man inte så intresserade av den omoderna MZ:an.
1993. 80 personer från den gamla fabriken startar ett nytt märke, MuZ
         (Motorrad und Zweiradwerk). Fler modeller tas fram med Rotaxmotorn.

1994. En ny modell, Skorpion, tas fram. Den har en 1-cylindrig Yamahamotor på 660 cc. Tillverkningen flyttas till en ny modern fabrik i Hohndorf, strax utanför Zschopau.


1997. U:et försvinner i MuZ och motorcykeln heter återigen MZ.
2011. Idag tillverkas också scootrar, enduromotorcyklar och mountainbikes. Man tävlar i Enduro 
...och Road Racing GP Moto 2.

Själv bytte jag 1972 upp mig från en Yamaha 125 till en lite större maskin inför min 18-årsdag. Det blev en ny Yamaha XS 650 -72. 52 hk och 185 km/h.
Jag och min Yamaha XS 650 1972


1 kommentar:

  1. Hej !
    Tack för fin information om MZ.
    Har precis blivit ägare till en ETZ 250 1987.
    mvh
    Christer Johansson

    SvaraRadera