tisdag 4 oktober 2011

En svart dag på Göteborg C

Vad hände på järnvägen idag? Jo, totalstopp på Göteborg Central mellan 14.30-16.00. Inga tåg kunde komma eller gå. Fel på strömmatningen till ställverket. Signalerna var inte ens röda, de var svarta. Tågresenärerna fick en tuff dag. Igen...
Bara svarta signaler på Göteborg C
Vad hände på järnvägen igår? Jo, då havererade ställverket i Floda ca 2.5 mil norr om Göteborg. Detta innebar stopp i tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås. Felet inträffade kl 07.00 och var inte åtgärdat förrän vid 20.00 igår kväll. Några enstaka tåg kunde ta sig förbi, men nästan alla pendlar ställdes in. Ett s.k. konstantspänningsdon hade packat ihop. Tror ni att ett sådant fanns i Göteborg? Nej, det fick hämtas med bil i Nässjö. Trafikverket anser att det är för dyrt att hålla reservdelslager på flera platser i landet. Likadant är det med reservdelar till tåg. Går något sönder, får det beställas från Örebro eller Västerås. Gäller det SJ:s dubbeldäckare så får grejerna skickas från Frankrike! Inte konstigt att många fordon står still i väntan på delar. Det går till och med rykten om att en stor mängd reservdelar i Göteborg skickades till skroten, eftersom man inte hade råd att ha dem liggande på förrådet. Jakten på kostnader har gått för långt. Idag är det bara räknenissar som styr, och personal och reservdelar är för dyrt. Vad alla förseningar, bussersättningar och restidsgarantier kostar, bryr de sig inte om. Och vad kostar det inte i badwill för järnvägen när folk kommer för sent till sina arbeten och möten. Som jag skrivit tidigare: Alla skyller på alla och ingen tar ansvar för helheten längre. 

1 kommentar:

  1. Trist är det så klart, för alla. Mest frustrerande måste det vara att jobba inom en organisation som inte lyssnar på de egna leden. Försök hålla tiderna på måndag förresten, då åker jag tåg till Sundsvall. Jag åker tåg så sällan så för mig är det jättespännande.

    SvaraRadera