söndag 18 september 2011

SJ

Min arbetsplats i drygt 30 år, är ju ständigt i fokus och alla har en åsikt om järnvägen, antingen man åker tåg eller ej. Vad man kan konstatera är att saker i alla fall var enklare förr. En biljett kostade en viss summa pengar baserad på antalet kilometer och om man åkte 1 eller 2 klass. Idag kan en resa Göteborg - Stockholm kosta allt ifrån 1 krona till 1800 kr, beroende på när, var och hur du köper den. Åker man med SJ passar kanske inte anslutningarna med Tågkompaniet, Veolia, DSB First, NSB, DB och allt vad de nya bolagen heter. Men det största problemet är att det är för många tåg på för få spår och att godståg kör 100 km/h, lokaltåg 120-160 km/h, IC-tåg 160-200 km/h och X2000 200 km/h. Blir ett tåg sent, påverkar det kanske 50 andra tåg. Omkörningsmöjligheterna är ju ganska begränsade. Att sedan allt ska upphandlas gör att t.ex. underhåll av infrastrukturen splittras upp på en mängd olika företag och samordningen blir lidande. För att byta en glödlampa ska det först utredas vem som äger lampan, vem som har underhållsansvaret, vilket företag som ska byta lampan och vem som till slut ska betala. Förr ringde man till SJ elavdelning som åkte ut och bytte lampan...
Några bilder från när järnvägen var SJ.

Här en bild som blir lite ironisk med tanke på de två sista vintrarna. Bli vän med vintern...









3 kommentarer:

  1. Märkligt att man inte tog lärdom av erfarenheterna från Storbritannien och hur det blev där när man släppte järnvägen fri. Det är bra med avreglering och allt, men måste det hela tiden bli okontrollerat kaos så fort det råder full frihet? Taxinäringen är ju ett annan bransch där man kan råka illa ut om man inte vet hur man ska göra när man vill åka någonstans.

    Trevlig artikel i alla fall, de gamla reseaffischerna från SJ är oftast mycket vackra!

    SvaraRadera
  2. De som arbetar i eller nyttjar kollektivtrafiken är nog ganska eniga om att upphandlingssystemet inte gjort kollektivtrafiken bättre.

    SvaraRadera
  3. Mycket trevliga, men kan tänka mig att det var lite krångligare innan dom fick ordning på klockorna så att vi hade samma tid i hela Sverige.

    SvaraRadera