onsdag 21 september 2011

DSB och SJ

DSB, Danske Statsbaner är Danmarks motsvarighet till vårt SJ. Även där har det börjat röra på sig när det gäller avreglering av järnvägen eftersom EU vill konkurrensutsätta hela järnvägsmarknaden. Arriva kör på en del sträckor där DSB tidigare körde. Istället för att koncentrera sig på att köra tåg i Danmark, har DSB sökt sig utomlands. I Sverige är de nu det största tågbolaget och har  idag mer trafik än SJ. Den trafik de kör är enbart upphandlad, så de har alltså lagt det lägsta anbudet. Problemet är att de samtidigt betalar marknadens högsta löner och har även i övrigt ett förmånligare avtal, så kostnaderna har skenat iväg ordentligt. De har därför varit konkursmässiga en längre tid nu, och många chefer har fått sparken. Frågan är hur länge de danska skattebetalarna är villiga att subventionera svensk kollektivtrafik när det handlar om 100-tals miljoner per år. Vad det gäller Öresundstågen, så kommer Veolia att ta över trafiken i december, men hur det blir med övrig trafik i Sverige är f.n. oklart. Det gäller bl.a. Västtrafik och trafiken i Småland. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är järnvägsmarknaden i Sverige ganska kaotisk. Ingen operatör tjänar några pengar och resenärerna drabbas av försenade, inställda och överfulla tåg. Ingen tar ansvar för helheten och alla skyller på alla. De pengar som borde gå till att köra tåg och underhålla spåren, går istället till att administrera upphandlingar och avtal. För tio år sedan hade dåvarande Banverket en någorlunda anpassad administration. Nu heter de istället Trafikverket och personalstyrkan har vuxit lavinartat, samtidigt som det blir allt färre gubbar som är ute och underhåller spåren. Mer administration och mindre underhåll alltså. Det här är naturligtvis något som vi ute i verkligheten märker av, och frustrationen över att inte kunna göra ett bra jobb och se till att tågen kommer och går i rätt tid, gör att det inte längre är lika roligt att gå till jobbet. 
Här lite trevlig DSB reklam från en svunnen tid.
DSB 1937
DSB 1947
DSB 1959










1 kommentar: