fredag 23 september 2011

Amazonas tungviktare

Brasilien är ett land med mycket höga tullar på import av motorfordon. Därför har t.ex Scania och Volkswagen haft fabriker där sedan mitten av 50-talet. Att importera en stor motorcykel är i princip omöjligt. 1978 visades en ny motorcykel upp på brasilianska Automobile Show. Det var Daniel Ferrerira Rodrigues på företaget AME som byggt en prototyp kallad Amazonas. Volkswagen hade produktion i Brasilien, så därför använde han en vanlig 4-cyl VW motor med tillhörande växellåda. Dessa var förhållandevis lätta och billiga att få fram. Konceptet bestod av så mycket bildelar som möjligt och en rejält tilltagen ram. Resultatet blev en 400 kg tung motorcykel med en hjulbas på hela 1745 mm, en fyrväxlad låda med back och kedjedrift. Bromsskivor, bromsok och förgasare kom från lokalt tillverkade Ford Escort. Från början hade den en 1300 motor på 38 hk, men kom senare med 1600 cc och 65 hk. Toppfarten angavs till 145 km/h. Amerikanska Cycle World testade Amazonas 1985 och tyckte det hela liknade ett amatörbygge. I hastigheter under 25 km/h var den lika trögstyrd som en 59´ Plymouth Belvedere med trasig styrservopump. Bromsarna var usla och mattades snabbt. Framgaffeln med 48 mm gaffelben hade så hög friktion att den knappast rörde sig och bakfjädringen var stenhård med obefintlig dämpning. 
Ett fåtal exemplar hittade vägen till USA, Canada och Europa. Några har lagt i kraftigare VW-motorer och fått rejäl fart på maskinerna, vissa källor nämner ända upp till 250 hk. Den tillverkades också i en polisversion som beställdes av den brasilianska polisen. Efter 450 tillverkade motorcyklar, stängdes fabriken 1990.

Försäljningsbroschyr

Polismodell


Försäljningsbroschyr





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar